نوآوری و نوآوری باز
امیرمحمد کلابی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان تولیدی نوع 2 هستند که توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری معرفی شدهاند. نمونه آماری نیز 183 واحد میباشد که اطلاعات آنها به روش نمونهگیری دردسترس در بازه زمانی مرداد 1401 لغایت آبان 1401 جمعآوری گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محققساخته است که پایایی آن با میزان آلفای کرونباخ 83/0 تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش کمی، مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد پی ال اس و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داده است که انعطافپذیری استراتژیک بر چابکی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک بر نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار تأثیر مثبت و معنا دارد. علاوه بر این متغیر نوآوری باز رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار را بهصورت مثبت تعدیل میکند.نتیجهگیری: کسبوکارها باید نقاط ضعف خود را در اجرای نوآوری برطرف نمایند و به تقویت نقاط قوت خود جهت اجرای بهموقع نوآوری بپردازند؛ برای حفظ این قابلیت و افزایش آن باید به افزایش چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک پرداخت. همچنین باتوجهبه محیط غیرقابلپیشبینی صنایع، کسبوکارها باید از فرایند نوآوری باز برخوردار بوده تا بتوانند در طول زمان، خود را با محیط پویا سازگار کنند.