توسعه کارآفرینی
حسین اکرمی آرانی؛ رضا زعفریان؛ حمید پاداش
چکیده
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه ...
بیشتر
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه اجتماعی بهدست میآید. میزان نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه را میتوان بیانگر میزان توسعه و پایداری کسبوکارها دانست. در ایران، بیمه روستاییان و عشایر، این وظیفه مهم را در روستاها برعهده دارد.روش: از اینرو در قالب یک پژوهش اقدامپژوهی، با رویکرد بازنگری ساختار و مدل کسبوکار این صندوقها برمبنای مدلهای کسبوکار اجتماعی و مبتنی بر تئوری نهادگرایی با پذیرش قابلیتها و نقش آفرینی جدید در محیط روستا باهدف توسعه کسبوکارها در راستای توسعهروستایی، به جمعآوری، تجزیه و تحلیل نظرات ۲۰نفر از صاحبنظران پرداختهایم.یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد صندوق میتواند علاوه بر بیمه اجتماعی، در حل چالشهای دسترسی بهتر روستاییان به منابع مالی، آموزشی، مشاورههای کسبوکار، شناخت نیازهای بازار، آشنایی با تکنولوژیهای نوین نقش موثری ایفا نماید. براین اساس الزامات، ظرفیتها و موانع موجود برای تغییر، چالشهای اجتماعی و خدمات قابل پاسخگویی، ارزشهای پیشنهادی تبیین و شایستگی و مهارتهای کارمندان برای پذیرش نقشها و ارائه خدمات جدید مشخص شده است.