توسعه کارآفرینی
روزبه حبیبی؛ زین العابدین اسدی دارستانی؛ فاطمه ملکی طالقانی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز رشت در سال تحصیلی 1401-1402 می باشد که تعداد آنها در حدود 300 نفر است. حجم نمونه نیز مطابق با فرمول جامعه محدود کوکران برابر با 168 نفر محاسبه شد که نهایتا 180 پرسشنامه بهصورت در دسترس توزیع گردید. همچنین در راستای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها و جهت آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS 3.2.8 استفاده گردیده است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که اشتیاق کارآفرینی تاثیر معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد و در این میان هوشیاری کارآفرینی، قصد کارآفرینی و خودکارامدی کارآفرینی نیز نقش میانجی ایفا مینمایند.نتیجهگیری: اشتیاق کارآفرینی یک تأثیر کلیدی بر خودکارآمدی کارآفرینی و قصد کارآفرینی دارد. لذا فردی با سطح بالایی از اشتیاق کارآفرینی به احتمال زیاد به یک کارآفرین تبدیل میشود.