آموزش کارآفرینی
محمدحسین عهدی هوجقان؛ صادق ملکی آوارسی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو
چکیده
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ ...
بیشتر
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. روششناسی: روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری هدفمند تا جایی ادامه یافت که با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته سرجمع با 25 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بهدستآوردن روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و سه سوژهسازی در پژوهش و پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبهشوندگان استفاده کرده است. جهت اطمینان از پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. ضریب توافق بین دو کدگذار 96/0 بود. در ادامه با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه وتحلیل محتوای مصاحبههای انجامگرفته، شاخصها و معیارهای اولیة عوامل تسهیلکننده و بازدارنده تربیت هنرجویان از طریق نرمافزار(MAXQDA) احصاء شد. تعداد 1846 کدباز اشباع شده استخراج و از تلفیق آنها تعداد 8 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 4 کد انتخابی احصاء گردید. پس از طی سه مرحلة کدگذاری الگو ارائه شده است.
یافتهها: : نتایج کسب شده نشان داد که کلاً پنج عامل در تربیت هنرجو دخیل دارد. این عوامل عبارتاند از 1- عوامل سازمانی 2- عوامل فیزیکی 3- عوامل تسهیل کننده 4 - عوامل بازدارنده بود.