نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی،دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هدف: مربیگری کسبوکار فرآیندی توسعهدهنده است که در آن یک مربی با صاحبان کسب وکار برای بهبود در عملکرد بهتر و موفقیت در کسب و کارشان همکاری میکند که بیشتر بر نیازها و اهداف کسب وکار تمرکز میکند تا رویکردها و استراتژیهای مناسبی را برای دستیابی به اهدافشان تعیین کنند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار و میزان اثر آنها در پیشبرد توسعه مربیگری کسب وکارها انجام شد.
روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات توسعهای- کاربردی قرار دارد که با رویکرد کیفی-کمی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 20 مربی کسب وکار عضو سایت چپتر (نماینده فدراسیون کوچینگ در ایران) بود که دارای مدرک بینالمللی مربیگری بودند و در بخش کمی شامل فعالان عرصه مربیگری بود که طبق آمار وزارت صمت به ارائه خدمات مربیگری میپردازند ( 394 نفر) که نمونهای به حجم200 نفر از آنان بهصورت هدفمند در دسترس در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج پژوهش شامل شناسایی 35 کدباز از مصاحبهها در بخش کیفی بود که در قالب پرسشنامه بین جامعه کمی توزیع گردید و نتایج حاکی از آن است که متغیرهای ارزش آفرینی، ارتقا فرهنگ مربیگری، تبلیغات هدفمند به همراه ارتقا سطح مهارتهای عمومی دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر توسعه مربیگری میباشند و متغیرهای تقویت منافع متقابل مربی و مراجع، تعامل و یکدستی علم و تجربه در بازار مربیگری، ذهنیت سازی مثبت به همراه تعهد به یادگیری بر توسعه مربیگری اثر غیرمستقیم دارند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه متغیرهای ارزشآفرینی (23/0= Beta) و تعامل و یکدستی علم و تجربه (20/0= Beta) به ترتیب بیشترین میزان اثر را داشتند. میتوان گفت که ارزشهای مربیگری در حقیقت فعالیتهای خلاقانهای است که در زمینه کشف توانایی، انگیزش و توسعه انجام میدهند و امروزه عدم توجه به نقش ترکیبی علم و تجربه در بالندگی و ارتقاء مهارتها و پویایی و چابکی بهنحو قابل توجهی کسب وکارها را دچار فرسودگی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effective components in promoting the development of business coaching
نویسندگان [English]
- hadis pourjamshidi 1
- bijan rezaee 2
- nader naderi 3
1 PhD Candidate, Department of Management, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Objective: "The high speed of changes and fluctuations in the business environment poses significant challenges for individuals and organizations. Complexity in organizations and environmental fluctuations has been rapidly increasing due to factors such as heightened competition, globalization, technological advancements, and human resource issues. Addressing these challenges requires harnessing the power of the mind and empowering individuals. Rastacoaching, a form of business facilitation, promotes creative thinking and business development by connecting less experienced individuals with more experienced mentors who guide them through a formal or informal coaching process. A development-applied research study on Rastacoaching has been conducted in Iran to explore effective strategies for managing complexity and rapid changes in the business environment."
Method: The statistical population of the research in the qualitative part includes 20 business coaches (with international coaching certification from the Federation (ICF)), and in the quantitative part it includes business coaching activists who are both informally/independently and officially in statistics Published by the Ministry of Industry, Mines and Trade, there were 307 official business coaches and 87 informal coaches who provide coaching services in scientific and research cities, and a sample of 200 people was randomly selected.
Results: The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part, which was compiled using the literature and research background and findings from the interview, and its validity and reliability were checked using experts' opinions and was approved. The results of the research included the identification of 35 codes, which were distributed quantitatively among the community in the form of a questionnaire, and the results indicate that the variables of value creation, promotion of coaching culture, targeted advertising along with the improvement of the level of general skills have significant direct and indirect effects on development. are coaching and the variables of strengthening the mutual benefits of coach and coach, interaction and uniformity of science and experience in the coaching market, positive mindset along with commitment to learning have an indirect effect on the development of coaching.
Conclusion: Considering that scientific coaching is emerging and has attracted a lot of attention during the past decades, and its purpose is to increase the professional and personal capacities of people. As one of the most applied sciences, it can play a role and the need to investigate it is inevitable.
کلیدواژهها [English]
- Coaching
- business coaching
- value creation