الهه اسحاقی؛ مریم غیاثیان؛ مهرداد کریمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 79-96
چکیده
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه ...
بیشتر
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه در این مطالعه، شامل 8 تیزر تبلیغاتی گردشگری است که از طریق اینترنت گردآوری شده است. برای این منظور، از تحلیل گفتمان چندوجهی و تحلیل بدنه استفاده شده است. هدف اصلی، شناسایی ارزشهای فرهنگی خاص و نشانگرهایی است که برای ارائه به مخاطبان انتخاب شدهاند. روش پژوهش از نوع کیفی (استقرایی) و توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر کشوری برای ایجاد تصویری منحصر به فرد و هویتی قابل تشخیص، رویکردی نسبتاً متفاوت را اتخاذ کرده است. (ضمن این که طبیعت و انسان، تقریباً در تمامی نمونههای مورد مطالعه، عنصر و نشانۀ غالب به شمار میروند.)