مژگان شفیعی؛ طیبه نیک رفتار؛ رضا محمدکاظمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 31-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ایرانی اینستاگرام که برای کسب اطلاعات درباره اصفهان به صفحات و هشتگهای حاوی اطلاعات درباره شهر اصفهان مراجعه میکنند، تشکیل میدهند. با توجه به نامعلوم بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر 384 نفر میباشد و روش نمونهگیری از نوع در دسترس است که در نهایت 340 پرسشنامه معتبر جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده در بخش آمار توصیفی با نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS مورد تجزیه-وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات محتوایی در اینستاگرام بر روی شکلگیری تصویر مقصد اصفهان در ذهن گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای صورتگرفته و نتایج حاصلشده، نتیجه میگیریم که اطلاعات گردشگریای که در اینستاگرام درباره اصفهان تولید و به اشتراک گذاشته میشوند از نظر عوامل محتوایی که دارای پنج مولفه (ارزشافزوده، مرتبطبودن، بهروزبودن، کاملبودن و جالببودن) هستند از استانداردها و کیفیت مناسبی برخوردار میباشند که توانستهاند بر روی تصویر ذهنی گردشگرانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره این مقصد بودهاند، تاثیر مثبت و معناداری بگذارند.