فرصت و ایده در کارآفرینی
نجم الدین حسینی؛ رضا محمدکاظمی؛ آصف کریمی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ساخت مدل استفاده شده است. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و از ۱۵ نفر از تولید کنندگان، متخصصان و جامعه مهندسان با سابقه حداقل بیش از سه سال در صنایع غذایی کشور استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات کیفی از شیوه مصاحبههای عمیق مفهومی با استفاده از طرح سؤالات باز برای مصاحبهشوندگان، استفاده شد. همچنین، جهت بررسی روایی سؤالات مصاحبه از نظرات اساتید راهنما و مشاور و همچنین صاحبنظران امر پژوهش استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که شرایط علی شامل شرایط اقتصادی، ساختار سازمان، علل مدیریتی، مقولههای محوری، عوامل شرکتی، ایجاد مشتریان وفادار، ایجاد ارزش، شرایط مداخله گر، قوانین کاری شفاف، عوامل مدیریتی، مدیریت کارا، سازوکارهای کنترلی، راهبردها، عوامل ساختاری و نهادی، شرایط زمینه ای، شبکههای ارتباطی، شبکه مشتری مداری، شبکه توزیع و پیامدها، کارایی بوم کسب و کار طراحی شده میباشد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله، میتوان نتیجه گرفت که بوم کسب و کار میتواند بهعنوان یک مدل مؤثر در توسعه کسب و کار تولید شیر گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.
مژگان شفیعی؛ طیبه نیک رفتار؛ رضا محمدکاظمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 31-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ایرانی اینستاگرام که برای کسب اطلاعات درباره اصفهان به صفحات و هشتگهای حاوی اطلاعات درباره شهر اصفهان مراجعه میکنند، تشکیل میدهند. با توجه به نامعلوم بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر 384 نفر میباشد و روش نمونهگیری از نوع در دسترس است که در نهایت 340 پرسشنامه معتبر جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده در بخش آمار توصیفی با نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS مورد تجزیه-وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات محتوایی در اینستاگرام بر روی شکلگیری تصویر مقصد اصفهان در ذهن گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای صورتگرفته و نتایج حاصلشده، نتیجه میگیریم که اطلاعات گردشگریای که در اینستاگرام درباره اصفهان تولید و به اشتراک گذاشته میشوند از نظر عوامل محتوایی که دارای پنج مولفه (ارزشافزوده، مرتبطبودن، بهروزبودن، کاملبودن و جالببودن) هستند از استانداردها و کیفیت مناسبی برخوردار میباشند که توانستهاند بر روی تصویر ذهنی گردشگرانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره این مقصد بودهاند، تاثیر مثبت و معناداری بگذارند.