قنبر محمدی الیاسی؛ تهمینه احسانی فر؛ مهنا شاهمرادی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 11-27
چکیده
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه ...
بیشتر
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه حاضر با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی دستاوردهای علمی در طول 10 سال گذشته (2020-2010) و بررسی 24 مقاله پراستناد در این حوزه پرداخته شد. یافتهها: در مجموع بررسی و کنکاش در مطالعاتی که یک دههی اخیر پیرامون توانمندسازی زنان صورت گرفته است، حاکی از آن است که طیف وسیعی از ابعاد مختلف توانمندی و رویکردهای متفاوت توانمندسازی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال در پژوهشهای پیشین جایگاه آموزش به ویژه آموزش کارآفرینی در بحث توانمندسازی زنان روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: با تلفیق برنامههای آموزشی کارآفرینانه در قالب ترویج فکرهای نو، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی برای فعالیت در بخشهای اقتصادی، ارتقاء سطح دانایی و آگاهی زنان روستایی نسبت به شناخت واقعبینانهای از ظرفیتها و تواناییهای خود، انتظار میرود بستری مطلوب برای بازآفرینی اجتماعی آنان فراهم شود.بر این اساس بررسیهای بیشتر و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در خصوص بهکارگیری این دو مفهوم (آموزش و توانمندسازی) در کنار یکدیگر به صورت مکمل، لازم و ضروری است. پژوهشهای آینده میتوانند با تمرکز بر توانمندسازی زنان روستایی، طراحی مدل آموزش کارآفرینی و اجرا و عملیاتیسازی آن را مدنظر قرار دهند.