آموزش کارآفرینی
محمدحسین عهدی هوجقان؛ صادق ملکی آوارسی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو
چکیده
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ ...
بیشتر
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. روششناسی: روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری هدفمند تا جایی ادامه یافت که با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته سرجمع با 25 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بهدستآوردن روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و سه سوژهسازی در پژوهش و پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبهشوندگان استفاده کرده است. جهت اطمینان از پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. ضریب توافق بین دو کدگذار 96/0 بود. در ادامه با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه وتحلیل محتوای مصاحبههای انجامگرفته، شاخصها و معیارهای اولیة عوامل تسهیلکننده و بازدارنده تربیت هنرجویان از طریق نرمافزار(MAXQDA) احصاء شد. تعداد 1846 کدباز اشباع شده استخراج و از تلفیق آنها تعداد 8 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 4 کد انتخابی احصاء گردید. پس از طی سه مرحلة کدگذاری الگو ارائه شده است.
یافتهها: : نتایج کسب شده نشان داد که کلاً پنج عامل در تربیت هنرجو دخیل دارد. این عوامل عبارتاند از 1- عوامل سازمانی 2- عوامل فیزیکی 3- عوامل تسهیل کننده 4 - عوامل بازدارنده بود.
آموزش کارآفرینی
ابراهیم علی آبادی؛ محمد عزیزی
چکیده
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت ...
بیشتر
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه داده بنیاد است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با 10 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی تا دستیابی به اشباع نظری بوده است.یافتهها: پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تهیه و تدوین گردید و در نهایت الگوی نهایی پژوهش با 6 مقوله کلی، 7 مقوله فرعی و 26 مفهوم اصلی بهدستآمده است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله مستندات شامل سند ملی کارآفرینی، اسناد بالادستی و تدوین خطمشی عوامل اصلی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و پیامدهای آن پرورش جوانان کارآفرین، کاهش نرخ بیکاری و شکلگیری و توسعه سازمان کارآفرین خواهد بود.
نوآوری و نوآوری باز
سروش مودب؛ بابک ضیا
چکیده
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت ...
بیشتر
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت نوآوری، درک قابل توجهی از این جایگاه وجود دارد، اما کمتر با چگونگی تعامل نوآوری و دانش باز (سرریز کنندهها) با اکوسیستمهای کسبوکار شناخته شده است. شبکه سازی ها شرکا را قادر می سازد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند. در این راستا ما به بررسی نوآوری باز و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی می پردازیم زیرا، این فرصت را به سازمان می دهد تا با ایجاد شبکه وسیع از تکنولوژی و دانش گام های سریعتری برداشته شود و به تبع آن منجر به رشدکسب وکارها می گردد.
قنبر محمدی الیاسی؛ تهمینه احسانی فر؛ مهنا شاهمرادی
چکیده
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه ...
بیشتر
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه حاضر با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی دستاوردهای علمی در طول 10 سال گذشته (2020-2010) و بررسی 24 مقاله پراستناد در این حوزه پرداخته شد. یافتهها: در مجموع بررسی و کنکاش در مطالعاتی که یک دههی اخیر پیرامون توانمندسازی زنان صورت گرفته است، حاکی از آن است که طیف وسیعی از ابعاد مختلف توانمندی و رویکردهای متفاوت توانمندسازی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال در پژوهشهای پیشین جایگاه آموزش به ویژه آموزش کارآفرینی در بحث توانمندسازی زنان روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: با تلفیق برنامههای آموزشی کارآفرینانه در قالب ترویج فکرهای نو، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی برای فعالیت در بخشهای اقتصادی، ارتقاء سطح دانایی و آگاهی زنان روستایی نسبت به شناخت واقعبینانهای از ظرفیتها و تواناییهای خود، انتظار میرود بستری مطلوب برای بازآفرینی اجتماعی آنان فراهم شود.بر این اساس بررسیهای بیشتر و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در خصوص بهکارگیری این دو مفهوم (آموزش و توانمندسازی) در کنار یکدیگر به صورت مکمل، لازم و ضروری است. پژوهشهای آینده میتوانند با تمرکز بر توانمندسازی زنان روستایی، طراحی مدل آموزش کارآفرینی و اجرا و عملیاتیسازی آن را مدنظر قرار دهند.
مریم قاسمی؛ سعید حامدفر
چکیده
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، ...
بیشتر
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایری با مشکلات متعددی مواجه هستند.مطالعه حاضر به شناسایی چالشهای پیشروی صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایر/کارآفرینان عشایر قشقایی استان فارس میپردازد.روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. واحد تحلیل صاحبان اقامت گاههای بوم گردی عشایری می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه و روش گردآوری اطلاعات میدانی بوده است. در این مطالعه 40 چالش ذیل 10 چالش اصلی شناسایی و مورد بررسی قرارگرفت.استان فارس در زمان انجام پژوهش دارای 132 اقامتگاه بومگردی شهری، روستایی و عشایری بوده که از این تعداد 15 اقامتگاه بومگردی عشایری میباشد. این اقامتگاهها در 10 شهرستان استان پراکنده هستند.یافته ها: اولین و مهمترین چالش پیشروی اقامتگاههای بومگردی عشایر مشکل تامین سرمایه با میانگین 9/3 است. دومین چالش عدم توجه به ظرفیتهای زیستمحیطی با میانگین 2/3 و سومین چالش، ضعف در زیرساختهای مورد نیاز مانند زیرساختهای ترابری، ارتباطی و عمومی با میانگین 1/3 است.