محمدرضا صفاران؛ محمود محمدیان؛ محمدرضا کریمی علویجه
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 45-59
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای پیمانکاری عمومی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) می باشد. روش شناسی: این پژوهش کیفی-اکتشافی بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای قیاسی با استفاده از 15 مصاحبه با متخصصان بازاریابی بینالمللی انجام شده است. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی و به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 انجام گردید. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در مجموع 8 درون مایه اصلی شامل ضرورت حضور، واجدالشرایط بودن، بازار شناسی، محیط شناسی، استراتژی ورود، زمانبندی ورود، استراتژی بازاریابی، ساختار سازمانی و 32 مفهوم (زیر درون مایه) به عنوان عناصر و اجزای بازاریابی بینالمللی می توانند مد نظر قرار گیرند که بر مبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل مرحله کیفی، مدل پژوهش طراحی شد. نتیجه گیری: شرکتهای بازاریابی بینالمللی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) میتوانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی ارائه شده را با هشت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند.