توسعه کارآفرینی
پدرام ادیب فر؛ احسان چیت ساز؛ محمد اعتمادی
چکیده
هدف: یکی از مهمترین مؤلفههای کارآفرینان موفق تصمیمگیری در شرایطی است که میتواند خطرات و ریسکهای زیادی را برایشان به همراه داشته باشد. کارآفرینان همواره باید در شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در فضای استارتاپی، تصمیماتی سخت گرفته و بر پایهی آن تصمیمها به سمت اهداف خود حرکت کنند. این تصمیماتِ همراه با ریسک، چه مالی، چه ...
بیشتر
هدف: یکی از مهمترین مؤلفههای کارآفرینان موفق تصمیمگیری در شرایطی است که میتواند خطرات و ریسکهای زیادی را برایشان به همراه داشته باشد. کارآفرینان همواره باید در شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در فضای استارتاپی، تصمیماتی سخت گرفته و بر پایهی آن تصمیمها به سمت اهداف خود حرکت کنند. این تصمیماتِ همراه با ریسک، چه مالی، چه اجتماعی و یا امثال این موارد، به نوبه خود میتواند موفقیت یا شکست فرد کارآفرین را رقم بزند. در این پژوهش به بررسی تأثیر دو مؤلفهی سن و حافظه کاری بر میزان انگیزه و ریسکپذیری کارآفرینان بالقوه میپردازیم. روش: نمونه مورد مطالعه این پژوهش، تعداد 142 کارآفرین بالقوه بوده که قصد راهاندازی کسبوکاری را در آینده دارند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به انگیزه افراد از پرسشنامه استاندارد و برای سنجش عملکرد حافظه کاری و ریسکپذیری آنان، از آزمونهای شناختی رایانهای نرمافزار کنتب استفاده کردیم.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان دادند که بین انگیزه و عملکرد ریسکپذیری کارآفرینان بالقوه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با بالا رفتن سن افراد و همینطور، تغییر سطح انگیزه کارآفرینان بالقوه میتوان بر عملکرد حافظه کاری آنان تأثیر گذاشت.نتیجهگیری: با کمک یافتههای این پژوهش میتوان به کارآفرینان کمک کرد تا تصمیمات دارای ریسک خود را با کیفیت بیشتری بگیرند و در نتیجه راه هموارتری را برای رسیدن به اهداف کارآفرینانه خود طی کنند.
کارآفرینی فناورانه
سحر حا جی عموشاه؛ محمد نقی زاده؛ سلمان مرادی کوچی؛ مریم کریمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل درون سازمانی مؤثر بر موفقیت شرکتهای زایشی موسسات پژوهشی دولتی ایران بود. روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری دادهها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. روش پژوهش حاضر روش ترکیبی کیفی _کمی بوده که در بخش کیفی به تحلیل روایتی دادههای حاصل از مصاحبه پرداخته و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل درون سازمانی مؤثر بر موفقیت شرکتهای زایشی موسسات پژوهشی دولتی ایران بود. روششناسی: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری دادهها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. روش پژوهش حاضر روش ترکیبی کیفی _کمی بوده که در بخش کیفی به تحلیل روایتی دادههای حاصل از مصاحبه پرداخته و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای زایشی فناوری با سابقه بیش از سه سال که مرحله ورود به بازار و رشد را طی کرده که حدود 60 شرکت زایشی بوده است و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بود ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش متغیرهای تحقیق بوده که روایی آن به دو روش محتوا و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید گردیده است..یافتهها: یافتههای تحقیق ارتباط معناداری را برای متغیر داراییهای موسسه مادر، پشتیبانی ( اقدامات) پیش از تشکیل شرکت های زایشی، پشتیبانی (اقدامات) پس از تشکیل شرکت های زایشی نشان داده است ولی در مورد متغیر فرهنگ موسسه مادر بر موفقیت شرکتهای زایشی ارتباط معناداری بدست نیامد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، متخصصان و برنامهریزان میتوانند از آن بهرهبرداری کرده و با استفاده از مولفههای موثر شناساییشده در آن، برای بهبود و رشد شرکتهای زایشی در مؤسسات پژوهشی برنامهریزی کنند. به عبارت دیگر، این نتایج میتوانند به عنوان یک راهنما برای بهبود فعالیتهای شرکتهای زایشی در مؤسسات پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند.کلمات کلیدی: تجاریسازی، شرکتهای زایشی، موسسات پژوهشی دولتی
روح اله حسینی؛ زهرا حمزه
چکیده
هدف: شرکت ها به منظور بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی، باید با تدوین و اجرای استراتژی های مالی بهینه و مناسب زمینه و بستر شکوفایی و گسترش فعالیت های تحقیق و توسعه شرکت را فراهم آورند. پیاده سازی استراتژی مالی متناسب با فعالیت های تحقیق و توسعه می تواند به نوآوری و سرانجام عمکرد بهتر شرکت بیانجامد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع ...
بیشتر
هدف: شرکت ها به منظور بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی، باید با تدوین و اجرای استراتژی های مالی بهینه و مناسب زمینه و بستر شکوفایی و گسترش فعالیت های تحقیق و توسعه شرکت را فراهم آورند. پیاده سازی استراتژی مالی متناسب با فعالیت های تحقیق و توسعه می تواند به نوآوری و سرانجام عمکرد بهتر شرکت بیانجامد. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استراتژی مالی بر عملکرد کارکنان شرکت داروسازی فاران شیمی با در نظر گرفتن متغیر میانجی تحقیق و توسعه شرکت می باشد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش جمع آوری داده ها، توصیفی پیمایشی می باشد. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. کلیه کارکنان شرکت داروسازی فاران شیمی جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدهند. تعداد 169 نفر از جامعه آماری از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از نرم افزارSpss22 و معادلات ساختاری لیزرل برای تحلیل داده استفاده شده است.
یافتهها: : با توجه به مطالعه صورت گرفته و تجزیه و تحلیل داده ها، فرضیه های پژوهش، با توجه به معنادار بودن تایید شدندو این نشان دهند آن است که استراتژی مالی بر عملکرد کارکنان در شرکت داروسازی فاران شیمی با میانجی گری تحقیق و توسعه شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. به تعبیر دیگر استراتژی مالی علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد، از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه بر بهبود عملکرد به طور غیر مستقیم تاثیر گذار است. زیرا فعالیت های تحقیق و توسعه به طور مستقیم بر عملکرد شرکت تاثیر گذار است.
نتیجهگیری: براساس یافته ها پژوهش و با توجه به اینکه فعالیتهای تحقیق و توسعه نقش میانجی ایفا می کند، مدیران ارشد شرکت فاران شیمی نیاز است در بحث استراتژی مالی، راهبردهای مناسب مالی مربوط به حوزه های مختلف شرکت و به خصوص حوزه تحقیق و توسعه را انتخاب و پیاده کنند تا از این طریق بتوانند در بهبود عملکرد و پیشرفت شرکت نقش بسزایی داشته باشند.
توسعه کارآفرینی
عباس رضوانی؛ رضا جلالی؛ مسعود مطلبی؛ حجت الله درویش پور
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای سیاستها و فرایند توسعه کارآفرینی در شهر تهران به منظور تدوین یک الگوی جامع برای کارآفرینی شهری و کاهش آسیبهای اجتماعی بود.
روششناسی: ابتدا با استفاده از روش نمونهبرداری گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی شهری انتخاب شدند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای سیاستها و فرایند توسعه کارآفرینی در شهر تهران به منظور تدوین یک الگوی جامع برای کارآفرینی شهری و کاهش آسیبهای اجتماعی بود.
روششناسی: ابتدا با استفاده از روش نمونهبرداری گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی شهری انتخاب شدند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با آنها انجام شد. سپس دادهها در سه مرحله شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شدند. در نهایت، 6 مؤلفه اصلی به همراه 50 زیرشاخص شناسایی شدند.
یافتهها: یافتههای تحقیق ارتباط معناداری را برای متغیر داراییهای موسسه مادر، پشتیبانی ( اقدامات) پیش از تشکیل شرکت های زایشی، پشتیبانی (اقدامات) پس از تشکیل شرکت های زایشی نشان داده است ولی در مورد متغیر فرهنگ موسسه مادر بر موفقیت شرکتهای زایشی ارتباط معناداری بدست نیامد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که فرآیند توسعه کارآفرینی شهری در شهر تهران شامل عوامل اجتماعی، سیاست و قوانین، اقتصاد شهری، حکمروایی خوب شهری، عوامل فرهنگی شهری و عوامل کالبدی شهری است. در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون معادلات ساختاری، دادههای پژوهش تأیید شدند.
آموزش کارآفرینی
محمدحسین عهدی هوجقان؛ صادق ملکی آوارسی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو
چکیده
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ ...
بیشتر
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. روششناسی: روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری هدفمند تا جایی ادامه یافت که با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته سرجمع با 25 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بهدستآوردن روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و سه سوژهسازی در پژوهش و پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبهشوندگان استفاده کرده است. جهت اطمینان از پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. ضریب توافق بین دو کدگذار 96/0 بود. در ادامه با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه وتحلیل محتوای مصاحبههای انجامگرفته، شاخصها و معیارهای اولیة عوامل تسهیلکننده و بازدارنده تربیت هنرجویان از طریق نرمافزار(MAXQDA) احصاء شد. تعداد 1846 کدباز اشباع شده استخراج و از تلفیق آنها تعداد 8 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 4 کد انتخابی احصاء گردید. پس از طی سه مرحلة کدگذاری الگو ارائه شده است.
یافتهها: : نتایج کسب شده نشان داد که کلاً پنج عامل در تربیت هنرجو دخیل دارد. این عوامل عبارتاند از 1- عوامل سازمانی 2- عوامل فیزیکی 3- عوامل تسهیل کننده 4 - عوامل بازدارنده بود.
کارآفرینی اینترنتی و دیجیتال
احد مهرابیان؛ علی ملاحسینی؛ محمدمهدی پورسعید
چکیده
هدف: امروزه امنیت و بی اعتمادی مهمترین و اصلی ترین نگرانی مصرف کنندگان رمز ارزها است، حال آنکه اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، به دنبال آن هستند تا با افزایش اعتماد عمومی، بتوانند میزان خرید و گردش مالی صورت گرفته در مورد خود را در بازار افزایش دهند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر در افزایش اعتماد مصرف کننده در خرید ارزهای ...
بیشتر
هدف: امروزه امنیت و بی اعتمادی مهمترین و اصلی ترین نگرانی مصرف کنندگان رمز ارزها است، حال آنکه اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، به دنبال آن هستند تا با افزایش اعتماد عمومی، بتوانند میزان خرید و گردش مالی صورت گرفته در مورد خود را در بازار افزایش دهند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر در افزایش اعتماد مصرف کننده در خرید ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) بر اساس مدل لی و توربان است. روش:روش پژوهش تلفیقـی از روش اسنادی (کتابخانهای) و کمی از نوع پیمایشی و از نظر هدف توسعهای و نمونهگیری بهروش طبقهبندی شده است. حجم نمونه تعداد 385 فعال شاغل و دانشجوی داخل وخارج ازکشور در ارزدیجیتال و رمزارزها در سال 1399 بودند. بر اساس مدل لی و توربان(2001) تأثیر هر یک عوامل اعتباری ادراک شده سازمانها، زیرساختهای الکترونیکی کشور، دانش مشتری، سوابق تجربی، ریسک پذیری با روش توصیفی بررسی گردید. بمنظور تحلیل دقیقتر میزان تاثیر عوامل در مدل از تحلیل عاملی تاییدی و داده های لیزرل معادلات ساختاری خطی استفاده شد.یافته: با توجه به سطح معنی داری بهدست آمده در جدول آنالیز واریانس که برابر 000/0 می باشد و مقایسه آن با میزان خطای 05/0با اطمینان 95/0 درصد فرض H0 رد و فرض H1 تایید میشود. بنابراین نتایج کلیه فرضیههای این پژوهش تایید شد. نتیجهگیری: عوامل زیرساختی،اعتباری، تجربی،دانش و ریسک، بر ایجاد اعتماد مصرف کننده در خرید ارز دیجیتال تاثیر دارد. نتایج نشان داد شاخص ریسک پذیری با بالاترین تاثیر وشاخص دانش با کمترین تاثیر در اعتماد مصرف کننده در خرید ارز دیجیتال هستند.