آموزش کارآفرینی
حمیدرضا سیمینپور؛ محمدبشیر صدیقی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی آزمون شدند.یافته ها: با بررسی شواهد، ارتباط مستقیم و معنادار تأثیر انواع آموزشها بر قصد کارآفرینی دانشجویان ایرانی و تأثیرپذیری مستقیم قصد فعالیتهای نوآورانه دانشجویان از نگرشهای شخصی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده در کنار آموزشهای آکادمیک، مهارتهای کارآفرینی و ویژگیهای جمعیتشناختی تأیید شد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزشهای کارآفرینی و نوآوری میتواند به عنوان یکی از راهحلهای بحران بیکاری دانشآموختگان آموزش عالی در ایران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در جهت ارتقای آموزش کارآفرینی و فعالیتهای نوآورانه، بهتر است آموزشهای آکادمیک و غیراکادمیک در کنار هم به کار گرفته شوند.