نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلیتکنیک تهران)، تهران، ایران
2 استادیار دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلیتکنیک تهران)، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.
روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی آزمون شدند.
یافته ها: با بررسی شواهد، ارتباط مستقیم و معنادار تأثیر انواع آموزشها بر قصد کارآفرینی دانشجویان ایرانی و تأثیرپذیری مستقیم قصد فعالیتهای نوآورانه دانشجویان از نگرشهای شخصی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده در کنار آموزشهای آکادمیک، مهارتهای کارآفرینی و ویژگیهای جمعیتشناختی تأیید شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزشهای کارآفرینی و نوآوری میتواند به عنوان یکی از راهحلهای بحران بیکاری دانشآموختگان آموزش عالی در ایران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در جهت ارتقای آموزش کارآفرینی و فعالیتهای نوآورانه، بهتر است آموزشهای آکادمیک و غیراکادمیک در کنار هم به کار گرفته شوند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Role of Education in Terms of Entrepreneurship
نویسندگان [English]
- Hamidreza Siminpour 1
- Mohammadbashir Sedighi 2
1 Department of Management, Science and Technology, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
2 Department of Management, Science and Technology, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: The objective of this study was to investigate the impact of entrepreneurship education on the tendency towards innovative (entrepreneurial) activities among higher education students in Tehran, using Ajzen's theory of planned behavior, and to compare the role of academic and non-academic education in this regard.
Methods: The statistical population of this study consisted of students from the top 5 universities in Tehran. A sample of 400 students was selected for the study. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses.
Findings: The study found a positive and significant relationship between students' intention and tendency towards innovative (entrepreneurial) activities and their attitudes towards entrepreneurship, mental norms, perceived behavior control, academic training, and entrepreneurial skills. The study also confirmed the relationship between demographic characteristics and the intention of students' innovative activities.
Conclusion: Entrepreneurship education can be a valuable solution to promote innovative activities and create employment opportunities for higher education graduates. The study suggests that academic and non-academic education should be used together to enhance entrepreneurship education.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial Education
- Entrepreneurial Intention
- Theory of Planned Behavior