توسعه کارآفرینی
زهرا شعبانپور؛ کریم کیا کجوری
چکیده
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. ...
بیشتر
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، 713 نفر مدیران کسبوکارهایکوچک حوزه گردشگری در استان گیلان بودند. بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده، پرسشنامههای استاندارد سطح نوآوری، گشودگی خارجی، مدیریت نوآوری باز و عملکرد نوآورانه ایگلسیاز-سانچز و همکاران (2019) استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز تقریباً به یک اندازه بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معناداری تأثیرگذار هستند و سطح نوآوری کمتر از دو متغیر مذکور بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معنادار تأثیرگذار میباشد.نتیجه گیری: عملکرد نوآورانه کسبوکارهای حوزه گردشگری تحت تأثیر هر سه متغیر سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز میباشد؛ در واقع این متغیرها کمک میکنند تا محصولات و خدمات جدید و باکیفیت معرفی و عرضه.