توسعه کارآفرینی
بهروز جمالی؛ امیر جمشیدی
چکیده
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، ...
بیشتر
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی را حفظ میکند. هدف این مطالعه طراحی یک مدل پایداری کسب و کار در راستای ارزشهای اسلامی است. برای شناسایی و طراحی این مدل، تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.روش: برای دستیابی به هدف، ترکیبی از تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان به کار گرفته شد. تحلیل محتوا برای شناسایی ارزشهای اسلامی و اخلاقی مرتبط، ابعاد توسعه، تأسیس کسب و کارهای اسلامی و استراتژیهای رشد استفاده شد. مشاوره با کارشناسان نیز برای جمعآوری بینشها و اعتبارسنجی نتایج انجام شد.یافتهها: مدل پایداری کسب و کار طراحی شده شامل استراتژیها و ارزشهای مختلف است. استراتژیهای شناسایی شده شامل شناخت زمان و فرصت، نوآوری در کار، مهارتها و دانش در کسب و کار، صداقت در معاملات، روابط سالم، جسارت، برنامهریزی، بهبود محیط کار، کنترل و نظارت، مرتبسازی بر اساس شایستگی، آموزش و تقویت مهارتها، و سیستم پاداش و تنبیه است. ارزشهای اسلامی و اخلاقی شناخته شده به عنوان اصول حاکم شامل درک تغییر، هزینهگذاری در کار، یادآوری خدا در کار، توکل به خدا، هدفگذاری و تفاند در کار، و اهتمام و تلاش در کار بود.نتیجهگیری: گنجاندن ارزشها و اصول اسلامی و اخلاقی در شیوههای کسب و کار میتواند به طراحی شرکتهای پایدار بسیار کمک کند. مدل پایداری کسب و کار طراحی شده، یک چارچوب را برای شرکتها فراهم میکند تا این ارزشها و استراتژیها را به عملیات خود یکپارچه کنند و رشد و توسعه را ترویج دهند در حالی که استانداردهای اخلاقی را حفظ میکنند. یافتههای این مطالعه میتواند کارآفرینان و رهبران کسب و کار را در ایجاد شرکتهای پایدار و با رویکرد اخلاقی هدایت کند.
نوآوری و نوآوری باز
سروش مودب؛ بابک ضیا
چکیده
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت ...
بیشتر
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت نوآوری، درک قابل توجهی از این جایگاه وجود دارد، اما کمتر با چگونگی تعامل نوآوری و دانش باز (سرریز کنندهها) با اکوسیستمهای کسبوکار شناخته شده است. شبکه سازی ها شرکا را قادر می سازد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند. در این راستا ما به بررسی نوآوری باز و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی می پردازیم زیرا، این فرصت را به سازمان می دهد تا با ایجاد شبکه وسیع از تکنولوژی و دانش گام های سریعتری برداشته شود و به تبع آن منجر به رشدکسب وکارها می گردد.