نوآوری و نوآوری باز
ابوالقاسم عربیون؛ علی مبینی دهکردی؛ الهه حسینی؛ میثم عظیمیان
چکیده
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شده است. پژوهش در بهار 1402 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید فعال در حوزه کارآفرینی و نوآوری و مدیران کسبوکارهای نوپا با حداقل 3 سال سابقه کار میباشد.یافتهها: یافتهها منجر به شناسایی 8 مولفه از جمله مشتری مداری، نوآوری در محصول، چابکی در خدمات، استقبال از تغییر، عوامل بازار، عوامل سازمانی و مدیریتی، چابک سازی نوآوری و غنیسازی تجربه مشتری معرفی شدهاند. همچنین نتیجه گرفته شد که کسبوکارهایی که قادر به غلبه بر چالشها هستند و بر تجربه مشتری تاکید دارند و آن را به طور مؤثر پیادهسازی میکنند، در موقعیت مناسبی از جمله بهبود رضایت مشتری، افزایش کارایی و افزایش سودآوری بهره میبرند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه به تجربه مشتری میتواند کمک بسیار زیادی به کسبوکارها در رقابتهای شدید کند و باعث پیشروی کسبوکارها شود؛ اما مهم است که اجرای موفقیتآمیز این رویکرد مستلزم درک قوی از فرصتها و چالشهای پیادهسازی آن و توانایی تجزیهوتحلیل و استفاده مؤثر از دادههای مشتری است.
توسعه کارآفرینی
طیبه نیک رفتار؛ سمن ناز گلچوبیان
چکیده
هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده ...
بیشتر
هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده توسط کسب وکارهای این شهرک می باشد.روش: روش پژوهش حاضر کیفی است که طی مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 13 نفر از کارآفرینان این شهرک که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و مشاهده به دست آمد. گزاره های پژوهش با استفاده از کدگذاری نظریه برخاسته از داده کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نمایانگر سه نوع نوآوری در صنعت گردشگری است: نوآوری تکاملی، حاشیه ای و بومی. نتایج این پژوهش کمک به ادبیات نظری در حوزه گردشگری می کند.یافته ها: شناسایی سه نوع نواوری در حوزه گردشگری شامل نوآوری تکاملی، نوآوری حاشیهای و نوآوری بومی.نتیجه گیری: بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که نظیر تحقیقات گذشته که اشاره می کند اکثر فعالیت های نوآورانه در حوزه گردشگری از نوع تدریجی (Burger, 2002:322) است سه نوع نوآوری به دست آمده تدریجی هستند و ماهیت انقلابی ندارند. لذا سایر کسب وکارها در صنعت گردشگری می توانند از این سه نوع نوآوری به فراخور نیاز برای دست یابی به ایده های جدید و ارائه خدمات با کیفیت مطلوب تر به مشتری استفاده نمایند. همچنین نتایج این پژوهش با تقسیم بندی نوآوری تدریجی در حوزه گردشگری به سه دسته ادبیات پژوهش درا ین زمینه را بهبود بخشیده است.
نوآوری و نوآوری باز
حبیب هنری؛ کمند هاشم؛ سارا کشگر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد مدیریت کوانتومی، نوآوری آموزشی و تعهد سازمانی استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS 26 و Smart Pls 3 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارت کوانتومی و نوآوری آموزشی در اساتید علومورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی و مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی در اساتید علوم ورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی بهعنوان پیش بین و نوآوری آموزشی بهعنوان ملاک، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد که هرچه مهارتهای هفت گانه کوانتومی افزایش پیدا کند، تمایل به نوآوری آموزشی نیز بوسیله متغیر میانجی تعهد سازمانی در بین اساتید علوم ورزشی افزایش پیدا میکند. این نتایج میتواند برای سیاستگذاران آموزشی و مؤسسات علوم ورزشی برای بهبود کیفیت آموزش در این حوزه مفید باشد.