فرصت و ایده در کارآفرینی
سعید محمدی
چکیده
هدف: این مقاله رابطه بین سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و تاثیر آن بر عملکرد بین المللی را با نقش واسطه گری باورهای فرصت و همچنین هوش فرهنگی بررسی می نماید. این مطالعه با استفاده از این پیش فرض که باور به فرصت در سطح بین المللی عاملی مهم در پیشبرد کسب وکارهای مخاطره پذیر بین المللی است، مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی کارکنان ...
بیشتر
هدف: این مقاله رابطه بین سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و تاثیر آن بر عملکرد بین المللی را با نقش واسطه گری باورهای فرصت و همچنین هوش فرهنگی بررسی می نماید. این مطالعه با استفاده از این پیش فرض که باور به فرصت در سطح بین المللی عاملی مهم در پیشبرد کسب وکارهای مخاطره پذیر بین المللی است، مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی کارکنان در قالب سرمایه انسانی به دو صورت سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و همچنین در نظر گرفتن میزان هوش فرهنگی کارکنان شرکتها را نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.روش شناسی: بااستفاده از 144 نمونه از بین شرکتهای بین المللی و با استفاده از مدل سازی به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) فرضیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: روابط مثبتی که در سازه های این پژوهش بین سرمایه انسانی عمومی، سرمایه انسانی خاص و هوش فرهنگی وجود دارد، نشان می دهد که قابلیت ها و تواناییهای کارکنان برای موفقیت آنها در محیطهای فرهنگی متنوع بسیار حیاتی است.نتیجه گیری: برای اولین بار، این مطالعه بر روی رابطه بین سرمایه انسانی کلی، سرمایه انسانی خاص، هوش فرهنگی، باورهای فرصت و عملکرد بین المللی تمرکز دارد. نتایج نشان میدهد که مهارتها، تواناییها، نگرشها و باورهای کارکنان عوامل کلیدی در موفقیت آنها در محیطهای فرهنگی متنوع هستند. همبستگی مثبت بین سرمایه انسانی و باورهای فرصت، اهمیت سرمایهگذاری در مهارتها و آموزش کارکنان را برای افزایش آمادگی آنها برای پیگیری فرصتهای بازار جهانی تأکید میکند. علاوه بر این، رابطه بین هوش فرهنگی و باورهای فرصت نشان میدهد که هوش فرهنگی میتواند نقش تعاملی مهمی در آمادگی کارکنان برای پیگیری فرصتهای جهانی ایفا کند. پژوهشهای آینده باید این یافتهها را بیشتر مورد بررسی قرار داده و نقش واسطههای دیگر در حوزههای رفتاری را بررسی کنند.
فرصت و ایده در کارآفرینی
نجم الدین حسینی؛ رضا محمدکاظمی؛ آصف کریمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ساخت مدل استفاده شده است. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و از ۱۵ نفر از تولید کنندگان، متخصصان و جامعه مهندسان با سابقه حداقل بیش از سه سال در صنایع غذایی کشور استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات کیفی از شیوه مصاحبههای عمیق مفهومی با استفاده از طرح سؤالات باز برای مصاحبهشوندگان، استفاده شد. همچنین، جهت بررسی روایی سؤالات مصاحبه از نظرات اساتید راهنما و مشاور و همچنین صاحبنظران امر پژوهش استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که شرایط علی شامل شرایط اقتصادی، ساختار سازمان، علل مدیریتی، مقولههای محوری، عوامل شرکتی، ایجاد مشتریان وفادار، ایجاد ارزش، شرایط مداخله گر، قوانین کاری شفاف، عوامل مدیریتی، مدیریت کارا، سازوکارهای کنترلی، راهبردها، عوامل ساختاری و نهادی، شرایط زمینه ای، شبکههای ارتباطی، شبکه مشتری مداری، شبکه توزیع و پیامدها، کارایی بوم کسب و کار طراحی شده میباشد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله، میتوان نتیجه گرفت که بوم کسب و کار میتواند بهعنوان یک مدل مؤثر در توسعه کسب و کار تولید شیر گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.