آموزش کارآفرینی
محمدحسین عهدی هوجقان؛ صادق ملکی آوارسی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو
چکیده
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ ...
بیشتر
هدف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیلکننده و بازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استانهای شمال غرب کشور و نواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته ( کیفی، کمی ) مبتنی بر روش تحلیل محتوا بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اساتید دانشگاههای فنی و حرفهای، صنعتی و هنرآموزان هنرستانهای آموزشوپرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. روششناسی: روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری هدفمند تا جایی ادامه یافت که با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته سرجمع با 25 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بهدستآوردن روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و سه سوژهسازی در پژوهش و پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبهشوندگان استفاده کرده است. جهت اطمینان از پایایی از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. ضریب توافق بین دو کدگذار 96/0 بود. در ادامه با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه وتحلیل محتوای مصاحبههای انجامگرفته، شاخصها و معیارهای اولیة عوامل تسهیلکننده و بازدارنده تربیت هنرجویان از طریق نرمافزار(MAXQDA) احصاء شد. تعداد 1846 کدباز اشباع شده استخراج و از تلفیق آنها تعداد 8 کد محوری و از تلفیق آنها نیز تعداد 4 کد انتخابی احصاء گردید. پس از طی سه مرحلة کدگذاری الگو ارائه شده است.
یافتهها: : نتایج کسب شده نشان داد که کلاً پنج عامل در تربیت هنرجو دخیل دارد. این عوامل عبارتاند از 1- عوامل سازمانی 2- عوامل فیزیکی 3- عوامل تسهیل کننده 4 - عوامل بازدارنده بود.
آموزش کارآفرینی
ابراهیم علی آبادی؛ محمد عزیزی
چکیده
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت ...
بیشتر
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه داده بنیاد است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با 10 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی تا دستیابی به اشباع نظری بوده است.یافتهها: پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تهیه و تدوین گردید و در نهایت الگوی نهایی پژوهش با 6 مقوله کلی، 7 مقوله فرعی و 26 مفهوم اصلی بهدستآمده است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله مستندات شامل سند ملی کارآفرینی، اسناد بالادستی و تدوین خطمشی عوامل اصلی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و پیامدهای آن پرورش جوانان کارآفرین، کاهش نرخ بیکاری و شکلگیری و توسعه سازمان کارآفرین خواهد بود.
آموزش کارآفرینی
حمیدرضا سیمینپور؛ محمدبشیر صدیقی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی آزمون شدند.یافته ها: با بررسی شواهد، ارتباط مستقیم و معنادار تأثیر انواع آموزشها بر قصد کارآفرینی دانشجویان ایرانی و تأثیرپذیری مستقیم قصد فعالیتهای نوآورانه دانشجویان از نگرشهای شخصی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده در کنار آموزشهای آکادمیک، مهارتهای کارآفرینی و ویژگیهای جمعیتشناختی تأیید شد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزشهای کارآفرینی و نوآوری میتواند به عنوان یکی از راهحلهای بحران بیکاری دانشآموختگان آموزش عالی در ایران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در جهت ارتقای آموزش کارآفرینی و فعالیتهای نوآورانه، بهتر است آموزشهای آکادمیک و غیراکادمیک در کنار هم به کار گرفته شوند.