توسعه کارآفرینی
پدرام ادیب فر؛ احسان چیت ساز؛ محمد اعتمادی
چکیده
هدف: یکی از مهمترین مؤلفههای کارآفرینان موفق تصمیمگیری در شرایطی است که میتواند خطرات و ریسکهای زیادی را برایشان به همراه داشته باشد. کارآفرینان همواره باید در شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در فضای استارتاپی، تصمیماتی سخت گرفته و بر پایهی آن تصمیمها به سمت اهداف خود حرکت کنند. این تصمیماتِ همراه با ریسک، چه مالی، چه ...
بیشتر
هدف: یکی از مهمترین مؤلفههای کارآفرینان موفق تصمیمگیری در شرایطی است که میتواند خطرات و ریسکهای زیادی را برایشان به همراه داشته باشد. کارآفرینان همواره باید در شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در فضای استارتاپی، تصمیماتی سخت گرفته و بر پایهی آن تصمیمها به سمت اهداف خود حرکت کنند. این تصمیماتِ همراه با ریسک، چه مالی، چه اجتماعی و یا امثال این موارد، به نوبه خود میتواند موفقیت یا شکست فرد کارآفرین را رقم بزند. در این پژوهش به بررسی تأثیر دو مؤلفهی سن و حافظه کاری بر میزان انگیزه و ریسکپذیری کارآفرینان بالقوه میپردازیم. روش: نمونه مورد مطالعه این پژوهش، تعداد 142 کارآفرین بالقوه بوده که قصد راهاندازی کسبوکاری را در آینده دارند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به انگیزه افراد از پرسشنامه استاندارد و برای سنجش عملکرد حافظه کاری و ریسکپذیری آنان، از آزمونهای شناختی رایانهای نرمافزار کنتب استفاده کردیم.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان دادند که بین انگیزه و عملکرد ریسکپذیری کارآفرینان بالقوه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با بالا رفتن سن افراد و همینطور، تغییر سطح انگیزه کارآفرینان بالقوه میتوان بر عملکرد حافظه کاری آنان تأثیر گذاشت.نتیجهگیری: با کمک یافتههای این پژوهش میتوان به کارآفرینان کمک کرد تا تصمیمات دارای ریسک خود را با کیفیت بیشتری بگیرند و در نتیجه راه هموارتری را برای رسیدن به اهداف کارآفرینانه خود طی کنند.
توسعه کارآفرینی
عباس رضوانی؛ رضا جلالی؛ مسعود مطلبی؛ حجت الله درویش پور
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای سیاستها و فرایند توسعه کارآفرینی در شهر تهران به منظور تدوین یک الگوی جامع برای کارآفرینی شهری و کاهش آسیبهای اجتماعی بود.
روششناسی: ابتدا با استفاده از روش نمونهبرداری گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی شهری انتخاب شدند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای سیاستها و فرایند توسعه کارآفرینی در شهر تهران به منظور تدوین یک الگوی جامع برای کارآفرینی شهری و کاهش آسیبهای اجتماعی بود.
روششناسی: ابتدا با استفاده از روش نمونهبرداری گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی شهری انتخاب شدند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با آنها انجام شد. سپس دادهها در سه مرحله شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شدند. در نهایت، 6 مؤلفه اصلی به همراه 50 زیرشاخص شناسایی شدند.
یافتهها: یافتههای تحقیق ارتباط معناداری را برای متغیر داراییهای موسسه مادر، پشتیبانی ( اقدامات) پیش از تشکیل شرکت های زایشی، پشتیبانی (اقدامات) پس از تشکیل شرکت های زایشی نشان داده است ولی در مورد متغیر فرهنگ موسسه مادر بر موفقیت شرکتهای زایشی ارتباط معناداری بدست نیامد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که فرآیند توسعه کارآفرینی شهری در شهر تهران شامل عوامل اجتماعی، سیاست و قوانین، اقتصاد شهری، حکمروایی خوب شهری، عوامل فرهنگی شهری و عوامل کالبدی شهری است. در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون معادلات ساختاری، دادههای پژوهش تأیید شدند.
توسعه کارآفرینی
بهروز جمالی؛ امیر جمشیدی
چکیده
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، ...
بیشتر
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی را حفظ میکند. هدف این مطالعه طراحی یک مدل پایداری کسب و کار در راستای ارزشهای اسلامی است. برای شناسایی و طراحی این مدل، تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.روش: برای دستیابی به هدف، ترکیبی از تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان به کار گرفته شد. تحلیل محتوا برای شناسایی ارزشهای اسلامی و اخلاقی مرتبط، ابعاد توسعه، تأسیس کسب و کارهای اسلامی و استراتژیهای رشد استفاده شد. مشاوره با کارشناسان نیز برای جمعآوری بینشها و اعتبارسنجی نتایج انجام شد.یافتهها: مدل پایداری کسب و کار طراحی شده شامل استراتژیها و ارزشهای مختلف است. استراتژیهای شناسایی شده شامل شناخت زمان و فرصت، نوآوری در کار، مهارتها و دانش در کسب و کار، صداقت در معاملات، روابط سالم، جسارت، برنامهریزی، بهبود محیط کار، کنترل و نظارت، مرتبسازی بر اساس شایستگی، آموزش و تقویت مهارتها، و سیستم پاداش و تنبیه است. ارزشهای اسلامی و اخلاقی شناخته شده به عنوان اصول حاکم شامل درک تغییر، هزینهگذاری در کار، یادآوری خدا در کار، توکل به خدا، هدفگذاری و تفاند در کار، و اهتمام و تلاش در کار بود.نتیجهگیری: گنجاندن ارزشها و اصول اسلامی و اخلاقی در شیوههای کسب و کار میتواند به طراحی شرکتهای پایدار بسیار کمک کند. مدل پایداری کسب و کار طراحی شده، یک چارچوب را برای شرکتها فراهم میکند تا این ارزشها و استراتژیها را به عملیات خود یکپارچه کنند و رشد و توسعه را ترویج دهند در حالی که استانداردهای اخلاقی را حفظ میکنند. یافتههای این مطالعه میتواند کارآفرینان و رهبران کسب و کار را در ایجاد شرکتهای پایدار و با رویکرد اخلاقی هدایت کند.
توسعه کارآفرینی
روزبه حبیبی؛ زین العابدین اسدی دارستانی؛ فاطمه ملکی طالقانی
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز رشت در سال تحصیلی 1401-1402 می باشد که تعداد آنها در حدود 300 نفر است. حجم نمونه نیز مطابق با فرمول جامعه محدود کوکران برابر با 168 نفر محاسبه شد که نهایتا 180 پرسشنامه بهصورت در دسترس توزیع گردید. همچنین در راستای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها و جهت آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS 3.2.8 استفاده گردیده است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که اشتیاق کارآفرینی تاثیر معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد و در این میان هوشیاری کارآفرینی، قصد کارآفرینی و خودکارامدی کارآفرینی نیز نقش میانجی ایفا مینمایند.نتیجهگیری: اشتیاق کارآفرینی یک تأثیر کلیدی بر خودکارآمدی کارآفرینی و قصد کارآفرینی دارد. لذا فردی با سطح بالایی از اشتیاق کارآفرینی به احتمال زیاد به یک کارآفرین تبدیل میشود.
توسعه کارآفرینی
حسین اکرمی آرانی؛ رضا زعفریان؛ حمید پاداش
چکیده
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه ...
بیشتر
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه اجتماعی بهدست میآید. میزان نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه را میتوان بیانگر میزان توسعه و پایداری کسبوکارها دانست. در ایران، بیمه روستاییان و عشایر، این وظیفه مهم را در روستاها برعهده دارد.روش: از اینرو در قالب یک پژوهش اقدامپژوهی، با رویکرد بازنگری ساختار و مدل کسبوکار این صندوقها برمبنای مدلهای کسبوکار اجتماعی و مبتنی بر تئوری نهادگرایی با پذیرش قابلیتها و نقش آفرینی جدید در محیط روستا باهدف توسعه کسبوکارها در راستای توسعهروستایی، به جمعآوری، تجزیه و تحلیل نظرات ۲۰نفر از صاحبنظران پرداختهایم.یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد صندوق میتواند علاوه بر بیمه اجتماعی، در حل چالشهای دسترسی بهتر روستاییان به منابع مالی، آموزشی، مشاورههای کسبوکار، شناخت نیازهای بازار، آشنایی با تکنولوژیهای نوین نقش موثری ایفا نماید. براین اساس الزامات، ظرفیتها و موانع موجود برای تغییر، چالشهای اجتماعی و خدمات قابل پاسخگویی، ارزشهای پیشنهادی تبیین و شایستگی و مهارتهای کارمندان برای پذیرش نقشها و ارائه خدمات جدید مشخص شده است.
توسعه کارآفرینی
زهرا شعبانپور؛ کریم کیا کجوری
چکیده
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. ...
بیشتر
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، 713 نفر مدیران کسبوکارهایکوچک حوزه گردشگری در استان گیلان بودند. بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده، پرسشنامههای استاندارد سطح نوآوری، گشودگی خارجی، مدیریت نوآوری باز و عملکرد نوآورانه ایگلسیاز-سانچز و همکاران (2019) استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز تقریباً به یک اندازه بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معناداری تأثیرگذار هستند و سطح نوآوری کمتر از دو متغیر مذکور بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معنادار تأثیرگذار میباشد.نتیجه گیری: عملکرد نوآورانه کسبوکارهای حوزه گردشگری تحت تأثیر هر سه متغیر سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز میباشد؛ در واقع این متغیرها کمک میکنند تا محصولات و خدمات جدید و باکیفیت معرفی و عرضه.
توسعه کارآفرینی
حسین مقیمی اسفندآبادی؛ سید رضا معینی؛ جهانگیر یداللهی فارسی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل مسألهاجتماعی توجه اندکی کرده اند. ضرورت دیگر پژوهش توجه به شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهجتماعی در کارآفرینی است. نظریه اصلی مورد استفاده، نظریه شناخت اجتماعی بندورا (1977) است.روش پژوهش: برحسب ماهیت، اکتشافی، برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی – روایتی است. تعریف جامعه مورد مطالعه تمام رهبران کارآفرینان اجتماعی هستند که در طول فعالیت خودشان یک مسألهاجتماعی را حل کرده باشند. واحد تحلیل فردی محسوب می شود که منظور رهبران اجتماعی هستند و برای حل مسألهاجتماعی تلاش دارند و قلمرو زمانی گردآوری داده ها در سال 1399 است. و روش نمونه گیری گلوله برفی است که 10 مصاحبه در میان رهبران کارآفرین اجتماعی انجام شد که از مصاحبه هشتم به اشباع نظری دست یافته شد.یافته ها: رفتارهای شناسایی مسألهاجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی شامل مسوولیت پذیری اجتماعی و خود اجتماعی است و رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها است. هسته رفتار شناسایی مسألهتوسط کارآفرینان اجتماعی خود اجتماعی است که برحسب آن شناسایی مسألهاجتماعی (مسوولیت پذیری اجتماعی) صورت می گیرد و در ادامه منجر به ایجاد رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها در بین رهبران کارآفرین اجتماعی می شود.
توسعه کارآفرینی
طیبه نیک رفتار؛ سمن ناز گلچوبیان
چکیده
هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده ...
بیشتر
هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده توسط کسب وکارهای این شهرک می باشد.روش: روش پژوهش حاضر کیفی است که طی مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته با 13 نفر از کارآفرینان این شهرک که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و مشاهده به دست آمد. گزاره های پژوهش با استفاده از کدگذاری نظریه برخاسته از داده کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نمایانگر سه نوع نوآوری در صنعت گردشگری است: نوآوری تکاملی، حاشیه ای و بومی. نتایج این پژوهش کمک به ادبیات نظری در حوزه گردشگری می کند.یافته ها: شناسایی سه نوع نواوری در حوزه گردشگری شامل نوآوری تکاملی، نوآوری حاشیهای و نوآوری بومی.نتیجه گیری: بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که نظیر تحقیقات گذشته که اشاره می کند اکثر فعالیت های نوآورانه در حوزه گردشگری از نوع تدریجی (Burger, 2002:322) است سه نوع نوآوری به دست آمده تدریجی هستند و ماهیت انقلابی ندارند. لذا سایر کسب وکارها در صنعت گردشگری می توانند از این سه نوع نوآوری به فراخور نیاز برای دست یابی به ایده های جدید و ارائه خدمات با کیفیت مطلوب تر به مشتری استفاده نمایند. همچنین نتایج این پژوهش با تقسیم بندی نوآوری تدریجی در حوزه گردشگری به سه دسته ادبیات پژوهش درا ین زمینه را بهبود بخشیده است.
توسعه کارآفرینی
فرشته رضائی نسب؛ صیدمهدی ویسه؛ زینب طولابی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیریشناختی است.روش تحقیق: برای انجام این پژوهش، 470 مدیر شرکت کارآفرین در شهر ایلام که در بخشهای خدمات و صنعت فعالیت میکردند، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 212 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیریشناختی است.روش تحقیق: برای انجام این پژوهش، 470 مدیر شرکت کارآفرین در شهر ایلام که در بخشهای خدمات و صنعت فعالیت میکردند، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 212 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای موردنیاز جهت جمعآوری دادهها بین آنها توزیع شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه باعث افزایش عملکرد کارآفرینی میشوند. همچنین، نتایج نشان داد که تجربه کارآفرینانه و جهتگیری کارآفرینانه با استفاده از نقش میانجی سوگیریشناختی نیز بر عملکرد کارآفرینی تأثیر دارند.نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه میتوانند بهعنوان عوامل مؤثر در بهبود عملکرد کارآفرینی در شرکتها و سازمانها در نظر گرفته شوند. همچنین، شناخت و کنترل تحریفات شناختی نیز میتواند بهعنوان یکی از راهکارهای بهبود عملکرد کارآفرینی در نظر گرفته شود.