نوآوری و نوآوری باز
فاطمه احمدی
چکیده
هدف: سازمانها برای آنکه بتوانند همگام با تغییرات و نیاز متغیر ذینفعان خود به پیش بروند، به نوآوری و مدیریت نوآوری نیاز دارند. ازاین رو هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بومی نوآوری سازمانی در شرکتهای شهرک صنعتی ایلام می باشد.
روش: روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت نوع آمیخته و ترکیب کیفی - کمی میباشد. جهت گردآوری متغیرهای پژوهش از تکنیک دلفی ...
بیشتر
هدف: سازمانها برای آنکه بتوانند همگام با تغییرات و نیاز متغیر ذینفعان خود به پیش بروند، به نوآوری و مدیریت نوآوری نیاز دارند. ازاین رو هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بومی نوآوری سازمانی در شرکتهای شهرک صنعتی ایلام می باشد.
روش: روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت نوع آمیخته و ترکیب کیفی - کمی میباشد. جهت گردآوری متغیرهای پژوهش از تکنیک دلفی و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون کلموگروف، تی تک نمونهای، آزمون رتبهبندی فریدمن و برگزاری گروه کانونی استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش بیانگر این امر است که 7 بعد (تحقیق و توسعه درونی، تحقیق و توسعه بیرونی، شایستگی های محوری منابع انسانی، عوامل انگیزاننده، تفکر راهبردی، توانمندسازی سازمانی و تبادل دانش)، بر الگوی بومی نوآوری سازمانی در شرکتهای شهرک صنعتی ایلام تأثیر دارند.
نتیجه گیری: در عصر انفجار اطلاعات و توسعه سریع فناوری پرداختن به فرآیند نوآوری و ارائه راهکارهای عملی برای رشد و آموزش آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای ادامه حیات سازمانهاست.
نوآوری و نوآوری باز
ابوالقاسم عربیون؛ علی مبینی دهکردی؛ الهه حسینی؛ میثم عظیمیان
چکیده
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شده است. پژوهش در بهار 1402 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید فعال در حوزه کارآفرینی و نوآوری و مدیران کسبوکارهای نوپا با حداقل 3 سال سابقه کار میباشد.یافتهها: یافتهها منجر به شناسایی 8 مولفه از جمله مشتری مداری، نوآوری در محصول، چابکی در خدمات، استقبال از تغییر، عوامل بازار، عوامل سازمانی و مدیریتی، چابک سازی نوآوری و غنیسازی تجربه مشتری معرفی شدهاند. همچنین نتیجه گرفته شد که کسبوکارهایی که قادر به غلبه بر چالشها هستند و بر تجربه مشتری تاکید دارند و آن را به طور مؤثر پیادهسازی میکنند، در موقعیت مناسبی از جمله بهبود رضایت مشتری، افزایش کارایی و افزایش سودآوری بهره میبرند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه به تجربه مشتری میتواند کمک بسیار زیادی به کسبوکارها در رقابتهای شدید کند و باعث پیشروی کسبوکارها شود؛ اما مهم است که اجرای موفقیتآمیز این رویکرد مستلزم درک قوی از فرصتها و چالشهای پیادهسازی آن و توانایی تجزیهوتحلیل و استفاده مؤثر از دادههای مشتری است.
نوآوری و نوآوری باز
سروش مودب؛ بابک ضیا
چکیده
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت ...
بیشتر
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت نوآوری، درک قابل توجهی از این جایگاه وجود دارد، اما کمتر با چگونگی تعامل نوآوری و دانش باز (سرریز کنندهها) با اکوسیستمهای کسبوکار شناخته شده است. شبکه سازی ها شرکا را قادر می سازد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند. در این راستا ما به بررسی نوآوری باز و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی می پردازیم زیرا، این فرصت را به سازمان می دهد تا با ایجاد شبکه وسیع از تکنولوژی و دانش گام های سریعتری برداشته شود و به تبع آن منجر به رشدکسب وکارها می گردد.
نوآوری و نوآوری باز
امیرمحمد کلابی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان تولیدی نوع 2 هستند که توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری معرفی شدهاند. نمونه آماری نیز 183 واحد میباشد که اطلاعات آنها به روش نمونهگیری دردسترس در بازه زمانی مرداد 1401 لغایت آبان 1401 جمعآوری گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محققساخته است که پایایی آن با میزان آلفای کرونباخ 83/0 تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش کمی، مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد پی ال اس و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داده است که انعطافپذیری استراتژیک بر چابکی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک بر نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار تأثیر مثبت و معنا دارد. علاوه بر این متغیر نوآوری باز رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار را بهصورت مثبت تعدیل میکند.نتیجهگیری: کسبوکارها باید نقاط ضعف خود را در اجرای نوآوری برطرف نمایند و به تقویت نقاط قوت خود جهت اجرای بهموقع نوآوری بپردازند؛ برای حفظ این قابلیت و افزایش آن باید به افزایش چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک پرداخت. همچنین باتوجهبه محیط غیرقابلپیشبینی صنایع، کسبوکارها باید از فرایند نوآوری باز برخوردار بوده تا بتوانند در طول زمان، خود را با محیط پویا سازگار کنند.
نوآوری و نوآوری باز
حبیب هنری؛ کمند هاشم؛ سارا کشگر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد مدیریت کوانتومی، نوآوری آموزشی و تعهد سازمانی استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS 26 و Smart Pls 3 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارت کوانتومی و نوآوری آموزشی در اساتید علومورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی و مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی در اساتید علوم ورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی بهعنوان پیش بین و نوآوری آموزشی بهعنوان ملاک، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد که هرچه مهارتهای هفت گانه کوانتومی افزایش پیدا کند، تمایل به نوآوری آموزشی نیز بوسیله متغیر میانجی تعهد سازمانی در بین اساتید علوم ورزشی افزایش پیدا میکند. این نتایج میتواند برای سیاستگذاران آموزشی و مؤسسات علوم ورزشی برای بهبود کیفیت آموزش در این حوزه مفید باشد.