نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 گروه پژوهش هنر، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه در این مطالعه، شامل 8 تیزر تبلیغاتی گردشگری است که از طریق اینترنت گردآوری شده است. برای این منظور، از تحلیل گفتمان چندوجهی و تحلیل بدنه استفاده شده است. هدف اصلی، شناسایی ارزشهای فرهنگی خاص و نشانگرهایی است که برای ارائه به مخاطبان انتخاب شدهاند. روش پژوهش از نوع کیفی (استقرایی) و توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر کشوری برای ایجاد تصویری منحصر به فرد و هویتی قابل تشخیص، رویکردی نسبتاً متفاوت را اتخاذ کرده است. (ضمن این که طبیعت و انسان، تقریباً در تمامی نمونههای مورد مطالعه، عنصر و نشانۀ غالب به شمار میروند.)
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Discourse analysis of tourism promotional teasers from a multimodality perspective
نویسندگان [English]
- elahe eshaghie 1
- maryam ghyasian 1
- mehrdad karimy 2
1 Department of language and linguistics, Faculty of Humanities, Payame Nur University, Iran
2 Practical Art, Tehran University of Art,Tehran, Iran.
چکیده [English]
In today's audiovisual era, advertising has become a form of multimedia communication.
The purpose of this research is to analyze the multifaceted discourse of tourism promotional teasers in the framework of the model proposed by VanLeon (1996). One of the subjects of research in the literature of geographical criticism and tourism topics is that the author has done the investigation of promotional teasers in this essay.
The sample data in this study includes 8 tourism advertisement teasers collected through the Internet. For this purpose, multimodal discourse analysis and corpus analysis have been used.
The main goal is to identify specific cultural values and markers that are chosen to be presented to the audience. The research method is qualitative (inductive) and descriptive-analytical.
The research results show that each country has adopted a relatively different approach to create a unique image and a recognizable identity.(At the same time, nature and man are the dominant element and sign in almost all the samples studied.)
کلیدواژهها [English]
- corpus analysis
- tourism
- multimodality discourse analysis
- advertising video. Media semiotics