فرشته رضائی نسب؛ صیدمهدی ویسه
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 1-7
چکیده
جذابیت بصری در عصر بازاریابی مدرن یک مسئله مهم و ضروری است. جذب نظر مشتریان با استفاده از روشهای بازاریابی بصری با سرعت و سهولت بیشتری میتواند صورت بگیرد. سالانه بسیاری از محصولات مشتریان خود را به دلیل عدم برخورداری و توجه به روشهای بازاریابی مؤثر از دست میدهند. پژوهش حاضر از نوع هدف جز پژوهشهای کاربردی و از حیث ماهیت گردآوری ...
بیشتر
جذابیت بصری در عصر بازاریابی مدرن یک مسئله مهم و ضروری است. جذب نظر مشتریان با استفاده از روشهای بازاریابی بصری با سرعت و سهولت بیشتری میتواند صورت بگیرد. سالانه بسیاری از محصولات مشتریان خود را به دلیل عدم برخورداری و توجه به روشهای بازاریابی مؤثر از دست میدهند. پژوهش حاضر از نوع هدف جز پژوهشهای کاربردی و از حیث ماهیت گردآوری اطلاعات در دسته تحقیقات توصیفی همبستگی دستهبندی میگردد. جامعه آماری را خریداران فروشگاههای زنجیرهای که 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب، پرسشنامههای استانداردسازی شده تکمیل و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصلشده نشان داد که بازاریابی بصری دارای نقش مؤثر، مثبت و معناداری بر فروش محصولات دارای رویکرد نوآورانه میباشد، همچنین نشان داده شد که با استفاده از بازاریابی بصری میتوان از دیگر رقبا که سالهای گذشته نیز در حال فعالیت در این حوزه بودهاند، با بهرهگیری از روشهای مؤثر بازاریابی بصری پیشی گرفت.
قنبر محمدی الیاسی؛ تهمینه احسانی فر؛ مهنا شاهمرادی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 11-27
چکیده
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه ...
بیشتر
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه حاضر با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی دستاوردهای علمی در طول 10 سال گذشته (2020-2010) و بررسی 24 مقاله پراستناد در این حوزه پرداخته شد. یافتهها: در مجموع بررسی و کنکاش در مطالعاتی که یک دههی اخیر پیرامون توانمندسازی زنان صورت گرفته است، حاکی از آن است که طیف وسیعی از ابعاد مختلف توانمندی و رویکردهای متفاوت توانمندسازی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال در پژوهشهای پیشین جایگاه آموزش به ویژه آموزش کارآفرینی در بحث توانمندسازی زنان روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: با تلفیق برنامههای آموزشی کارآفرینانه در قالب ترویج فکرهای نو، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی برای فعالیت در بخشهای اقتصادی، ارتقاء سطح دانایی و آگاهی زنان روستایی نسبت به شناخت واقعبینانهای از ظرفیتها و تواناییهای خود، انتظار میرود بستری مطلوب برای بازآفرینی اجتماعی آنان فراهم شود.بر این اساس بررسیهای بیشتر و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در خصوص بهکارگیری این دو مفهوم (آموزش و توانمندسازی) در کنار یکدیگر به صورت مکمل، لازم و ضروری است. پژوهشهای آینده میتوانند با تمرکز بر توانمندسازی زنان روستایی، طراحی مدل آموزش کارآفرینی و اجرا و عملیاتیسازی آن را مدنظر قرار دهند.
مژگان شفیعی؛ طیبه نیک رفتار؛ رضا محمدکاظمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 31-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ایرانی اینستاگرام که برای کسب اطلاعات درباره اصفهان به صفحات و هشتگهای حاوی اطلاعات درباره شهر اصفهان مراجعه میکنند، تشکیل میدهند. با توجه به نامعلوم بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر 384 نفر میباشد و روش نمونهگیری از نوع در دسترس است که در نهایت 340 پرسشنامه معتبر جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده در بخش آمار توصیفی با نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS مورد تجزیه-وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات محتوایی در اینستاگرام بر روی شکلگیری تصویر مقصد اصفهان در ذهن گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای صورتگرفته و نتایج حاصلشده، نتیجه میگیریم که اطلاعات گردشگریای که در اینستاگرام درباره اصفهان تولید و به اشتراک گذاشته میشوند از نظر عوامل محتوایی که دارای پنج مولفه (ارزشافزوده، مرتبطبودن، بهروزبودن، کاملبودن و جالببودن) هستند از استانداردها و کیفیت مناسبی برخوردار میباشند که توانستهاند بر روی تصویر ذهنی گردشگرانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره این مقصد بودهاند، تاثیر مثبت و معناداری بگذارند.
محمدرضا صفاران؛ محمود محمدیان؛ محمدرضا کریمی علویجه
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 45-59
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای پیمانکاری عمومی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) می باشد. روش شناسی: این پژوهش کیفی-اکتشافی بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای قیاسی با استفاده از 15 مصاحبه با متخصصان بازاریابی بینالمللی انجام شده است. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی و به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 انجام گردید. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در مجموع 8 درون مایه اصلی شامل ضرورت حضور، واجدالشرایط بودن، بازار شناسی، محیط شناسی، استراتژی ورود، زمانبندی ورود، استراتژی بازاریابی، ساختار سازمانی و 32 مفهوم (زیر درون مایه) به عنوان عناصر و اجزای بازاریابی بینالمللی می توانند مد نظر قرار گیرند که بر مبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل مرحله کیفی، مدل پژوهش طراحی شد. نتیجه گیری: شرکتهای بازاریابی بینالمللی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) میتوانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی ارائه شده را با هشت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند.
مریم قاسمی؛ سعید حامدفر
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 63-75
چکیده
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، ...
بیشتر
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایری با مشکلات متعددی مواجه هستند.مطالعه حاضر به شناسایی چالشهای پیشروی صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایر/کارآفرینان عشایر قشقایی استان فارس میپردازد.روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. واحد تحلیل صاحبان اقامت گاههای بوم گردی عشایری می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه و روش گردآوری اطلاعات میدانی بوده است. در این مطالعه 40 چالش ذیل 10 چالش اصلی شناسایی و مورد بررسی قرارگرفت.استان فارس در زمان انجام پژوهش دارای 132 اقامتگاه بومگردی شهری، روستایی و عشایری بوده که از این تعداد 15 اقامتگاه بومگردی عشایری میباشد. این اقامتگاهها در 10 شهرستان استان پراکنده هستند.یافته ها: اولین و مهمترین چالش پیشروی اقامتگاههای بومگردی عشایر مشکل تامین سرمایه با میانگین 9/3 است. دومین چالش عدم توجه به ظرفیتهای زیستمحیطی با میانگین 2/3 و سومین چالش، ضعف در زیرساختهای مورد نیاز مانند زیرساختهای ترابری، ارتباطی و عمومی با میانگین 1/3 است.
الهه اسحاقی؛ مریم غیاثیان؛ مهرداد کریمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 79-96
چکیده
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه ...
بیشتر
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه در این مطالعه، شامل 8 تیزر تبلیغاتی گردشگری است که از طریق اینترنت گردآوری شده است. برای این منظور، از تحلیل گفتمان چندوجهی و تحلیل بدنه استفاده شده است. هدف اصلی، شناسایی ارزشهای فرهنگی خاص و نشانگرهایی است که برای ارائه به مخاطبان انتخاب شدهاند. روش پژوهش از نوع کیفی (استقرایی) و توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر کشوری برای ایجاد تصویری منحصر به فرد و هویتی قابل تشخیص، رویکردی نسبتاً متفاوت را اتخاذ کرده است. (ضمن این که طبیعت و انسان، تقریباً در تمامی نمونههای مورد مطالعه، عنصر و نشانۀ غالب به شمار میروند.)
کارآفرینی فناورانه
میلاد کاظمی آرانی؛ محمد مهتری آرانی؛ سید رضا راستی الحسینی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 99-114
چکیده
در حال حاضر رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند این امکان را به افراد حقیقی و حقوقی میدهد تا بتوانند صدای خود را به دیگران برسانند، برند خودشان را مطرح کنند و به انبوه مشتریان و مخاطبان خود دسترسی داشته باشند و همچنین در دسترس آنها باشند؛ و این واقعیتی است که در هیچ دوره زمانی دیگری نمود و بروز نداشته است.در این بین بانکها ...
بیشتر
در حال حاضر رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند این امکان را به افراد حقیقی و حقوقی میدهد تا بتوانند صدای خود را به دیگران برسانند، برند خودشان را مطرح کنند و به انبوه مشتریان و مخاطبان خود دسترسی داشته باشند و همچنین در دسترس آنها باشند؛ و این واقعیتی است که در هیچ دوره زمانی دیگری نمود و بروز نداشته است.در این بین بانکها به دلیل انبوه مشتریانی که دارند، نیازمند این هستند که به این انبوه مشتریان دسترسی داشته و از طرف دیگر مشتریان هم به بانکها دسترسی داشته باشند.بنابراین فرصت حضور بانکها در شبکههای اجتماعی و راه اندازی کانال و یا صفحه ویژه بانک در کنار وب سایت اختصاصی، پلی است دو طرفه که میتواند بانکها و مشتریانشان را به هم متصل کند.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند وپاسخ مشتری در صنعت بانکداری (بانک قرض الحسنه مهر ایران)می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران در شهر تهران و نامحدود می باشد. واز طریق فرمول کوکران به تعداد 384 تعیین گردید . برای آزمون فرضیات از مدل Amos و SPSS22 استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین ابعاد بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند و ابعاد پاسخ مشتری تاثیر مثبت و معنادار وجود دارد.