نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، واحد بند انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران.
2 استادیار مدیریت دولتی، واحد بند انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
چکیده
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، 713 نفر مدیران کسبوکارهایکوچک حوزه گردشگری در استان گیلان بودند. بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده، پرسشنامههای استاندارد سطح نوآوری، گشودگی خارجی، مدیریت نوآوری باز و عملکرد نوآورانه ایگلسیاز-سانچز و همکاران (2019) استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز تقریباً به یک اندازه بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معناداری تأثیرگذار هستند و سطح نوآوری کمتر از دو متغیر مذکور بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معنادار تأثیرگذار میباشد.
نتیجه گیری: عملکرد نوآورانه کسبوکارهای حوزه گردشگری تحت تأثیر هر سه متغیر سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز میباشد؛ در واقع این متغیرها کمک میکنند تا محصولات و خدمات جدید و باکیفیت معرفی و عرضه.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of Innovation, External Openness and Open Innovation Management on the Innovative Performance of Small and Medium Businesses
نویسندگان [English]
- Zahra Shabanpour 1
- Karim Kia Kojouri 2
2 Assistant Prof., Department of Management, Bandar Anzali Branch, Islamic Azad University, Anzali, Iran
چکیده [English]
Background & Purpose: Success in the tourism industry is the result of a new vision of innovation, called open innovation. In this regard, the present study investigates the role of innovation level, external openness, and open innovation management in the innovative performance of small and medium-sized tourism businesses in Guilan province.
Methodology: This research is an applied and a descriptive-survey study in terms of purpose and method, respectively. The statistical population of the study was 713 managers of small and medium-sized tourism businesses in Guilan province. According to Cochran's formula, 250 of them were selected by purposive non-random sampling. To collect data, questionnaire of Iglesias-Sánchez et al. (2019) were used. The construct validity of the questionnaire was confirmed by convergent and divergent validity and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha, composite reliability, and factor loading. Data analysis was performed using structural equation modeling.
Findings: External openness and open innovation management have almost the same positive and significant effect on innovative performance and the innovation level affects innovation performance less than these two variables.
Conclusion: The innovative performance of tourism businesses is influenced by all three variables of innovation level, external openness and open innovation management; In fact, these variables help to introduce and offer new and high-quality products and services, increase customer satisfaction and loyalty, and finally, increase sales revenue from new products and services.
کلیدواژهها [English]
- Innovative Performance
- Innovation Level
- External Openness
- Open Innovation Management
- Tourism Industry