توسعه کارآفرینی
تأملی بر نقش شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بر توسعه فرهنگ کارآفرینی

میثم مدرسی؛ شقایق جلیلوند؛ هوشمند باقری قره بلاغ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22034/eir.2024.436767.1059

چکیده
  هدف: کارآفرینان به‌راحتی می‌توانند از طریق شبکۀ اجتماعی اینستاگرام با کاربران ارتباط برقرار کرده و به معرفی خود و سودآوری بپردازند. از این‌رو، اینستاگرام با توجه به کم‌هزینه بودن و دسترسی آسان به مخاطبان و بازارهای هدف، ابزار بسیار مناسبی برای کارآفرینان خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر بررسی الگویی کمی از اثر اینستاگرام بر ابعاد ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
بررسی نقش سن و حافظه کاری بر رابطه‌ی بین انگیزه و ریسک‌پذیری کارآفرینان بالقوه

پدرام ادیب فر؛ احسان چیت ساز؛ محمد اعتمادی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22034/eir.2024.183611

چکیده
  هدف: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کارآفرینان موفق تصمیم‌گیری در شرایطی است که می‌تواند خطرات و ریسک‌های زیادی را برایشان به همراه داشته باشد. کارآفرینان همواره باید در شرایط عدم اطمینان و ابهامات موجود در فضای استارتاپی، تصمیماتی سخت گرفته و بر پایه‌ی آن تصمیم‌ها به سمت اهداف خود حرکت کنند. این تصمیماتِ همراه با ریسک، چه مالی، چه ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
طراحی الگو سیاست و فرایندهای توسعه کارآفرینی شهری در بستر اجتماعی شهر تهران

عباس رضوانی؛ رضا جلالی؛ مسعود مطلبی؛ حجت الله درویش پور

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 55-71

https://doi.org/10.22034/eir.2024.409811.1044

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سیاست‌ها و فرایند توسعه کارآفرینی در شهر تهران به منظور تدوین یک الگوی جامع برای کارآفرینی شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بود. روش‌شناسی: ابتدا با استفاده از روش نمونه‌برداری گلوله برفی، 20 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی شهری انتخاب شدند و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
الگوی توسعه‌ی پایدار کسب و کار در پرتو ارزش‏ها و اصول اسلامی

بهروز جمالی؛ امیر جمشیدی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 103-115

https://doi.org/10.22034/eir.2023.186641

چکیده
  هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکت‌ها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکت‌ها در سال‌های اولیه تأسیس، گنجاندن ارزش‌ها و اصول اخلاقی اسلامی می‌تواند به طرح‌ریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
نقش اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه : نقش واسطه ای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و قصد کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز رشت)

روزبه حبیبی؛ زین العابدین اسدی دارستانی؛ فاطمه ملکی طالقانی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22034/eir.2023.181632

چکیده
  هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطه‌ای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر‌ به‌‌‌لحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد. در این تحقیق گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌ استاندارد انجام شده است. جامعه ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
توسعه کارآفرینی روستایی مبتنی بر کسب‌و‌کارهای اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور

حسین اکرمی آرانی؛ رضا زعفریان؛ حمید پاداش

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 21-35

https://doi.org/10.22034/eir.2023.181634

چکیده
  هدف: توسعه کسب‌و‌کارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید،‌ کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساخت‌ها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راه‌اندازی کسب‌وکار است که به‌طور معمول در‌ دنیا با پوشش‌های بیمه  ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
نقش نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه کسب و کارهای کوچک و متوسط

زهرا شعبانپور؛ کریم کیا کجوری

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 37-49

https://doi.org/10.22034/eir.2023.181635

چکیده
  هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز می­باشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسب‌و‌کارهای‌کوچک   و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.روش­ شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی می­باشد. ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
واکاوی رفتارهای حل مساله اجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی

حسین مقیمی اسفندآبادی؛ سید رضا معینی؛ جهانگیر یداللهی فارسی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 65-80

https://doi.org/10.22034/eir.2023.181651

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسأله‌اجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسأله‌اجتماعی و حل مسأله‌اجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسأله‌اجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده می‌شود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
شناسایی انواع نوآوری در حوزه گردشگری(مورد مطالعه شهرک صنعتی نمک آبرود)

طیبه نیک رفتار؛ سمن ناز گلچوبیان

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 106-99

https://doi.org/10.22034/eir.2023.181656

چکیده
  هدف: امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست. توجه به این حوزه باعث افزایش درآمد، ایجاد شغل و ورود ارز به کشور می شود. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی نوآوری های خاص این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی انواع نوآوری های حوزه گردشگری در شهرک توریستی نمک آبرود در توابع استان مازندران براساس خدمات ارائه شده ...  بیشتر

توسعه کارآفرینی
تأثیر تجربه کارآفرینانه و جهت‌گیری کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیری شناختی مطالعه موردی کارآفرینان شهر ایلام

فرشته رضائی نسب؛ صیدمهدی ویسه؛ زینب طولابی

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 19-28

https://doi.org/10.22034/eir.2023.173039

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهت‌گیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیری‌شناختی است.روش تحقیق: برای انجام این پژوهش، 470 مدیر شرکت کارآفرین در شهر ایلام که در بخش‌های خدمات و صنعت فعالیت می‌کردند، به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 212 نفر به‌صورت تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب ...  بیشتر