فرشته رضائی نسب؛ صیدمهدی ویسه
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-7
چکیده
جذابیت بصری در عصر بازاریابی مدرن یک مسئله مهم و ضروری است. جذب نظر مشتریان با استفاده از روشهای بازاریابی بصری با سرعت و سهولت بیشتری میتواند صورت بگیرد. سالانه بسیاری از محصولات مشتریان خود را به دلیل عدم برخورداری و توجه به روشهای بازاریابی مؤثر از دست میدهند. پژوهش حاضر از نوع هدف جز پژوهشهای کاربردی و از حیث ماهیت گردآوری ...
بیشتر
جذابیت بصری در عصر بازاریابی مدرن یک مسئله مهم و ضروری است. جذب نظر مشتریان با استفاده از روشهای بازاریابی بصری با سرعت و سهولت بیشتری میتواند صورت بگیرد. سالانه بسیاری از محصولات مشتریان خود را به دلیل عدم برخورداری و توجه به روشهای بازاریابی مؤثر از دست میدهند. پژوهش حاضر از نوع هدف جز پژوهشهای کاربردی و از حیث ماهیت گردآوری اطلاعات در دسته تحقیقات توصیفی همبستگی دستهبندی میگردد. جامعه آماری را خریداران فروشگاههای زنجیرهای که 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب، پرسشنامههای استانداردسازی شده تکمیل و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصلشده نشان داد که بازاریابی بصری دارای نقش مؤثر، مثبت و معناداری بر فروش محصولات دارای رویکرد نوآورانه میباشد، همچنین نشان داده شد که با استفاده از بازاریابی بصری میتوان از دیگر رقبا که سالهای گذشته نیز در حال فعالیت در این حوزه بودهاند، با بهرهگیری از روشهای مؤثر بازاریابی بصری پیشی گرفت.
قنبر محمدی الیاسی؛ تهمینه احسانی فر؛ مهنا شاهمرادی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 11-27
چکیده
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه ...
بیشتر
هدف: توانمندکردن زنان میتواند موجب شود تا این قشر از جامعه قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای خود را بشناسند و با توجه به ظرفیتهای خود به سمت اهداف حرکت کنند. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله توانمندی در این پژوهش سعی شده است تا با مرور ادبیات و مقالات پراستناد در این حوزه به واکاوی ظرفیتهای علمی موجود پرداخته شود. روش: مطالعه حاضر با استفاده از مرور سیستماتیک به بررسی دستاوردهای علمی در طول 10 سال گذشته (2020-2010) و بررسی 24 مقاله پراستناد در این حوزه پرداخته شد. یافتهها: در مجموع بررسی و کنکاش در مطالعاتی که یک دههی اخیر پیرامون توانمندسازی زنان صورت گرفته است، حاکی از آن است که طیف وسیعی از ابعاد مختلف توانمندی و رویکردهای متفاوت توانمندسازی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال در پژوهشهای پیشین جایگاه آموزش به ویژه آموزش کارآفرینی در بحث توانمندسازی زنان روستایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نتیجهگیری: با تلفیق برنامههای آموزشی کارآفرینانه در قالب ترویج فکرهای نو، ضمن ارائه آموزشهای مهارتی برای فعالیت در بخشهای اقتصادی، ارتقاء سطح دانایی و آگاهی زنان روستایی نسبت به شناخت واقعبینانهای از ظرفیتها و تواناییهای خود، انتظار میرود بستری مطلوب برای بازآفرینی اجتماعی آنان فراهم شود.بر این اساس بررسیهای بیشتر و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در خصوص بهکارگیری این دو مفهوم (آموزش و توانمندسازی) در کنار یکدیگر به صورت مکمل، لازم و ضروری است. پژوهشهای آینده میتوانند با تمرکز بر توانمندسازی زنان روستایی، طراحی مدل آموزش کارآفرینی و اجرا و عملیاتیسازی آن را مدنظر قرار دهند.
مژگان شفیعی؛ طیبه نیک رفتار؛ رضا محمدکاظمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 31-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات محتوایی اینستاگرام درباره اصفهان بر روی شکل گیری تصویر مقصد در ذهن گردشگران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- همبستگی و پیمایشی میباشد و با رویکرد کمی صورت پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ایرانی اینستاگرام که برای کسب اطلاعات درباره اصفهان به صفحات و هشتگهای حاوی اطلاعات درباره شهر اصفهان مراجعه میکنند، تشکیل میدهند. با توجه به نامعلوم بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر 384 نفر میباشد و روش نمونهگیری از نوع در دسترس است که در نهایت 340 پرسشنامه معتبر جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده در بخش آمار توصیفی با نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS مورد تجزیه-وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات محتوایی در اینستاگرام بر روی شکلگیری تصویر مقصد اصفهان در ذهن گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای صورتگرفته و نتایج حاصلشده، نتیجه میگیریم که اطلاعات گردشگریای که در اینستاگرام درباره اصفهان تولید و به اشتراک گذاشته میشوند از نظر عوامل محتوایی که دارای پنج مولفه (ارزشافزوده، مرتبطبودن، بهروزبودن، کاملبودن و جالببودن) هستند از استانداردها و کیفیت مناسبی برخوردار میباشند که توانستهاند بر روی تصویر ذهنی گردشگرانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره این مقصد بودهاند، تاثیر مثبت و معناداری بگذارند.
محمدرضا صفاران؛ محمود محمدیان؛ محمدرضا کریمی علویجه
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 45-59
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی بینالمللی و قرار داشتن کشور در شرایط خاص که نیازمند صادرات غیرنفتی و توسعه بازارهای بینالمللی در جهت کاهش فشارهای اقتصادی می باشد ورود به بازار بینالمللی با ایجاد زیرساخت مناسب تولید و یا بهره برداری از انرژی در دنیا می تواند راهگشای این وضعیت بحرانی باشد. هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای پیمانکاری عمومی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) می باشد. روش شناسی: این پژوهش کیفی-اکتشافی بر مبنای رویکرد تحلیل محتوای قیاسی با استفاده از 15 مصاحبه با متخصصان بازاریابی بینالمللی انجام شده است. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی و به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 انجام گردید. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در مجموع 8 درون مایه اصلی شامل ضرورت حضور، واجدالشرایط بودن، بازار شناسی، محیط شناسی، استراتژی ورود، زمانبندی ورود، استراتژی بازاریابی، ساختار سازمانی و 32 مفهوم (زیر درون مایه) به عنوان عناصر و اجزای بازاریابی بینالمللی می توانند مد نظر قرار گیرند که بر مبنای یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل مرحله کیفی، مدل پژوهش طراحی شد. نتیجه گیری: شرکتهای بازاریابی بینالمللی در حوزه انرژی (برق، نفت و گاز) میتوانند الگوی کاربردی آمیخته بازاریابی ارائه شده را با هشت بعد و متغیرهای مربوط به آنها را در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند.
مریم قاسمی؛ سعید حامدفر
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 63-75
چکیده
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، ...
بیشتر
هدف:امروزه گردشگری یکی از روبهرشدترین صنایع جهان بهشمار میرود. در بین گونههای مختلف گردشگری، گردشگری عشایری یکی از منحصربهفردترین انواع گردشگری است که امکان کسب تجربیاتی متفاوت را نسبت به سایر گونهها برای گردشگر فراهم آورده و بر توان اقتصادی عشایر نیز میافزاید. علیرغم استقبال گردشگران طی دهه اخیر از این نوع گردشگری، صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایری با مشکلات متعددی مواجه هستند.مطالعه حاضر به شناسایی چالشهای پیشروی صاحبان اقامتگاههای بومگردی عشایر/کارآفرینان عشایر قشقایی استان فارس میپردازد.روش: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. واحد تحلیل صاحبان اقامت گاههای بوم گردی عشایری می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه و روش گردآوری اطلاعات میدانی بوده است. در این مطالعه 40 چالش ذیل 10 چالش اصلی شناسایی و مورد بررسی قرارگرفت.استان فارس در زمان انجام پژوهش دارای 132 اقامتگاه بومگردی شهری، روستایی و عشایری بوده که از این تعداد 15 اقامتگاه بومگردی عشایری میباشد. این اقامتگاهها در 10 شهرستان استان پراکنده هستند.یافته ها: اولین و مهمترین چالش پیشروی اقامتگاههای بومگردی عشایر مشکل تامین سرمایه با میانگین 9/3 است. دومین چالش عدم توجه به ظرفیتهای زیستمحیطی با میانگین 2/3 و سومین چالش، ضعف در زیرساختهای مورد نیاز مانند زیرساختهای ترابری، ارتباطی و عمومی با میانگین 1/3 است.
الهه اسحاقی؛ مریم غیاثیان؛ مهرداد کریمی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 79-96
چکیده
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه ...
بیشتر
در عصر سمعی و بصری کنونی، تبلیغات به نوعی ارتباط چند رسانهای تبدیل شده است. هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان چندوجهی تیزرهای تبلیغاتی گردشگری در چارچوب الگوی پیشنهادی ونلیون ( 1996) است. یکی از محورهای مورد پژوهش در ادبیات نقد جغرافیایی و مباحث گردشگری است که نویسنده در این جستار بررسی تیزرهای تبلیغاتی را انجام داده است. دادههای نمونه در این مطالعه، شامل 8 تیزر تبلیغاتی گردشگری است که از طریق اینترنت گردآوری شده است. برای این منظور، از تحلیل گفتمان چندوجهی و تحلیل بدنه استفاده شده است. هدف اصلی، شناسایی ارزشهای فرهنگی خاص و نشانگرهایی است که برای ارائه به مخاطبان انتخاب شدهاند. روش پژوهش از نوع کیفی (استقرایی) و توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر کشوری برای ایجاد تصویری منحصر به فرد و هویتی قابل تشخیص، رویکردی نسبتاً متفاوت را اتخاذ کرده است. (ضمن این که طبیعت و انسان، تقریباً در تمامی نمونههای مورد مطالعه، عنصر و نشانۀ غالب به شمار میروند.)
فرصت و ایده در کارآفرینی
نجم الدین حسینی؛ رضا محمدکاظمی؛ آصف کریمی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار تولید شیر گیاهی مبتنی بر بوم کسب و کار با تمرکز بر بلوک ارزش پیشنهادی میباشد.روش: این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی است و از نوع توصیفی-پیمایشی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز توصیفی میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها پیمایشی است و از روش تحلیل مضمون برای ساخت مدل استفاده شده است. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و از ۱۵ نفر از تولید کنندگان، متخصصان و جامعه مهندسان با سابقه حداقل بیش از سه سال در صنایع غذایی کشور استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات کیفی از شیوه مصاحبههای عمیق مفهومی با استفاده از طرح سؤالات باز برای مصاحبهشوندگان، استفاده شد. همچنین، جهت بررسی روایی سؤالات مصاحبه از نظرات اساتید راهنما و مشاور و همچنین صاحبنظران امر پژوهش استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که شرایط علی شامل شرایط اقتصادی، ساختار سازمان، علل مدیریتی، مقولههای محوری، عوامل شرکتی، ایجاد مشتریان وفادار، ایجاد ارزش، شرایط مداخله گر، قوانین کاری شفاف، عوامل مدیریتی، مدیریت کارا، سازوکارهای کنترلی، راهبردها، عوامل ساختاری و نهادی، شرایط زمینه ای، شبکههای ارتباطی، شبکه مشتری مداری، شبکه توزیع و پیامدها، کارایی بوم کسب و کار طراحی شده میباشد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله، میتوان نتیجه گرفت که بوم کسب و کار میتواند بهعنوان یک مدل مؤثر در توسعه کسب و کار تولید شیر گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.
توسعه کارآفرینی
روزبه حبیبی؛ زین العابدین اسدی دارستانی؛ فاطمه ملکی طالقانی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-19
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اشتیاق کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه از طریق نقش واسطهای هوشیاری کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی و نیت کارآفرینی انجام گردید.روش: تحقیق حاضر بهلحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد. در این تحقیق گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز رشت در سال تحصیلی 1401-1402 می باشد که تعداد آنها در حدود 300 نفر است. حجم نمونه نیز مطابق با فرمول جامعه محدود کوکران برابر با 168 نفر محاسبه شد که نهایتا 180 پرسشنامه بهصورت در دسترس توزیع گردید. همچنین در راستای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها و جهت آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS 3.2.8 استفاده گردیده است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که اشتیاق کارآفرینی تاثیر معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد و در این میان هوشیاری کارآفرینی، قصد کارآفرینی و خودکارامدی کارآفرینی نیز نقش میانجی ایفا مینمایند.نتیجهگیری: اشتیاق کارآفرینی یک تأثیر کلیدی بر خودکارآمدی کارآفرینی و قصد کارآفرینی دارد. لذا فردی با سطح بالایی از اشتیاق کارآفرینی به احتمال زیاد به یک کارآفرین تبدیل میشود.
مرضیه بختیاری؛ غلامحسین حسینی نیا
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف: خودکارآمدی قضاوتی شخصی است که از چگونگی انجام کارها و مسئولیت ها در فرد حاصل میشود و بر همه زمینههای تلاش انسان اثر میگذارد و از طریق باورهای فرد در مورد قدرت خود؛ بر قدرت انتخاب، اثرگذاری و تاب آوری در مواجهه با چالش ها و تصمیمها موثر است. مربیان کسب وکار افرادی هستند که در طول زندگی شغلی خود، تاثیر شگرف بر زندگی حرفهای ...
بیشتر
هدف: خودکارآمدی قضاوتی شخصی است که از چگونگی انجام کارها و مسئولیت ها در فرد حاصل میشود و بر همه زمینههای تلاش انسان اثر میگذارد و از طریق باورهای فرد در مورد قدرت خود؛ بر قدرت انتخاب، اثرگذاری و تاب آوری در مواجهه با چالش ها و تصمیمها موثر است. مربیان کسب وکار افرادی هستند که در طول زندگی شغلی خود، تاثیر شگرف بر زندگی حرفهای افراد جامعه دارند، بر این اساس خودکارآمدی این قشر میتواند زندگی شغلی تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را تغییر دهد.روش: در این پژوهش ابعاد خودکارآمدی مربیان کسبوکار با روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است و جهت انجام تحقیق از مشارکت10 با ابزار نیمه ساختاریافته استفاده شده است .جهت تحلیل داده ابتدا تم ها مشخص شدند و در خوشه های اولیه قرار گرفتند، خوشههای اولیه مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و مواردی از آن با یکدیگر ادغام شدند، تعدادی از تمها از یک خوشه به خوشه دیگر انتقال یافتند، تعدادی از تمها نیز که با یکدیگر مترادف بودند، حذف شدند. برای تمهای نزدیک به هم زیرخوشههایی تشکیل شد و تمها و خوشه های نهایی تشکیل شد. جهت اعتباربخشی به نتایج تحقیق برای روایی پژوهش از روش «بازبینی توسط همکار» و برای پایایی پژوهش از روش«توافق بین دوکدگذار» استفاده شده است و اصلاحات نهایی و تجزیه و تحلیل روی تم انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد؛ ابعاد خود کارآمدی مربیان کسب وکار با در نظر گرفتن تغییرات آینده بازار کار؛ مشتمل بر «تفکر، پژوهش و دانش محوری؛ تفکر نوآورانه،کارآفرینی، فناوری؛ مربیگری مغز؛ تفکر سیستمی؛ سواد سیاسی و تفکر انتقادی؛ سواد دیجیتالی و سواد رسانه؛ سواد آمایشی؛ سواد زیست محیطی و مسولیت اجتماعی؛ نظم و مدیریت زمان ؛ شناخت ویژگی های شخصیتی،جنسیتی و زبان بدن» می باشد.نتیجهگیری: این پژوهش بینشهای ارزشمندی جهت توانمند سازی و مهارت افزایی مربیان کسبوکار ایجاد مینماید.
حدیث پورجمشیدی؛ بیژن رضایی؛ نادر نادری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 17-28
چکیده
هدف: مربیگری کسبوکار فرآیندی توسعهدهنده است که در آن یک مربی با صاحبان کسب وکار برای بهبود در عملکرد بهتر و موفقیت در کسب و کارشان همکاری میکند که بیشتر بر نیازها و اهداف کسب وکار تمرکز میکند تا رویکردها و استراتژیهای مناسبی را برای دستیابی به اهدافشان تعیین کنند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار و ...
بیشتر
هدف: مربیگری کسبوکار فرآیندی توسعهدهنده است که در آن یک مربی با صاحبان کسب وکار برای بهبود در عملکرد بهتر و موفقیت در کسب و کارشان همکاری میکند که بیشتر بر نیازها و اهداف کسب وکار تمرکز میکند تا رویکردها و استراتژیهای مناسبی را برای دستیابی به اهدافشان تعیین کنند، در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار و میزان اثر آنها در پیشبرد توسعه مربیگری کسب وکارها انجام شد.روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات توسعهای- کاربردی قرار دارد که با رویکرد کیفی-کمی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل 20 مربی کسب وکار عضو سایت چپتر (نماینده فدراسیون کوچینگ در ایران) بود که دارای مدرک بینالمللی مربیگری بودند و در بخش کمی شامل فعالان عرصه مربیگری بود که طبق آمار وزارت صمت به ارائه خدمات مربیگری میپردازند ( 394 نفر) که نمونهای به حجم200 نفر از آنان بهصورت هدفمند در دسترس در نظر گرفته شد.یافتهها: نتایج پژوهش شامل شناسایی 35 کدباز از مصاحبهها در بخش کیفی بود که در قالب پرسشنامه بین جامعه کمی توزیع گردید و نتایج حاکی از آن است که متغیرهای ارزش آفرینی، ارتقا فرهنگ مربیگری، تبلیغات هدفمند به همراه ارتقا سطح مهارتهای عمومی دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر توسعه مربیگری میباشند و متغیرهای تقویت منافع متقابل مربی و مراجع، تعامل و یکدستی علم و تجربه در بازار مربیگری، ذهنیت سازی مثبت به همراه تعهد به یادگیری بر توسعه مربیگری اثر غیرمستقیم دارند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه متغیرهای ارزشآفرینی (23/0= Beta) و تعامل و یکدستی علم و تجربه (20/0= Beta) به ترتیب بیشترین میزان اثر را داشتند. میتوان گفت که ارزشهای مربیگری در حقیقت فعالیتهای خلاقانهای است که در زمینه کشف توانایی، انگیزش و توسعه انجام میدهند و امروزه عدم توجه به نقش ترکیبی علم و تجربه در بالندگی و ارتقاء مهارتها و پویایی و چابکی بهنحو قابل توجهی کسب وکارها را دچار فرسودگی میکند.
توسعه کارآفرینی
فرشته رضائی نسب؛ صیدمهدی ویسه؛ زینب طولابی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 19-28
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیریشناختی است.
روش تحقیق: برای انجام این پژوهش، 470 مدیر شرکت کارآفرین در شهر ایلام که در بخشهای خدمات و صنعت فعالیت میکردند، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 212 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه بر عملکرد کارآفرینی با نقش میانجی سوگیریشناختی است.
روش تحقیق: برای انجام این پژوهش، 470 مدیر شرکت کارآفرین در شهر ایلام که در بخشهای خدمات و صنعت فعالیت میکردند، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. از این تعداد، 212 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای موردنیاز جهت جمعآوری دادهها بین آنها توزیع شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه باعث افزایش عملکرد کارآفرینی میشوند. همچنین، نتایج نشان داد که تجربه کارآفرینانه و جهتگیری کارآفرینانه با استفاده از نقش میانجی سوگیریشناختی نیز بر عملکرد کارآفرینی تأثیر دارند.
نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که جهتگیری کارآفرینانه و تجربه کارآفرینانه میتوانند بهعنوان عوامل مؤثر در بهبود عملکرد کارآفرینی در شرکتها و سازمانها در نظر گرفته شوند. همچنین، شناخت و کنترل تحریفات شناختی نیز میتواند بهعنوان یکی از راهکارهای بهبود عملکرد کارآفرینی در نظر گرفته شود.
توسعه کارآفرینی
حسین اکرمی آرانی؛ رضا زعفریان؛ حمید پاداش
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 21-35
چکیده
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه ...
بیشتر
هدف: توسعه کسبوکارها و کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای پذیرفته شده توسعه روستایی است. با الهام از تئوری نهادگرایی جدید، کارآفرینی روستایی نیازمند پذیرش باورهای نهادی، توسعه نهادها و زیرساختها است. یکی از باورهای نهادی، امنیت خاطر و آرامش روستاییان و راهاندازی کسبوکار است که بهطور معمول در دنیا با پوششهای بیمه اجتماعی بهدست میآید. میزان نفوذ بیمه اجتماعی در جامعه را میتوان بیانگر میزان توسعه و پایداری کسبوکارها دانست. در ایران، بیمه روستاییان و عشایر، این وظیفه مهم را در روستاها برعهده دارد.روش: از اینرو در قالب یک پژوهش اقدامپژوهی، با رویکرد بازنگری ساختار و مدل کسبوکار این صندوقها برمبنای مدلهای کسبوکار اجتماعی و مبتنی بر تئوری نهادگرایی با پذیرش قابلیتها و نقش آفرینی جدید در محیط روستا باهدف توسعه کسبوکارها در راستای توسعهروستایی، به جمعآوری، تجزیه و تحلیل نظرات ۲۰نفر از صاحبنظران پرداختهایم.یافته: یافتههای پژوهش نشان میدهد صندوق میتواند علاوه بر بیمه اجتماعی، در حل چالشهای دسترسی بهتر روستاییان به منابع مالی، آموزشی، مشاورههای کسبوکار، شناخت نیازهای بازار، آشنایی با تکنولوژیهای نوین نقش موثری ایفا نماید. براین اساس الزامات، ظرفیتها و موانع موجود برای تغییر، چالشهای اجتماعی و خدمات قابل پاسخگویی، ارزشهای پیشنهادی تبیین و شایستگی و مهارتهای کارمندان برای پذیرش نقشها و ارائه خدمات جدید مشخص شده است.
آموزش کارآفرینی
حمیدرضا سیمینپور؛ محمدبشیر صدیقی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 29-44
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.
روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر گرایش کارآفرینی دانشجویان آموزش عالی در ایران و مقایسه نقش آموزشهای آکادمیک با آموزشهای غیراکادمیک است.
روش تحقیق: برای این پژوهش، ۴۰۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی آزمون شدند.
یافته ها: با بررسی شواهد، ارتباط مستقیم و معنادار تأثیر انواع آموزشها بر قصد کارآفرینی دانشجویان ایرانی و تأثیرپذیری مستقیم قصد فعالیتهای نوآورانه دانشجویان از نگرشهای شخصی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده در کنار آموزشهای آکادمیک، مهارتهای کارآفرینی و ویژگیهای جمعیتشناختی تأیید شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزشهای کارآفرینی و نوآوری میتواند به عنوان یکی از راهحلهای بحران بیکاری دانشآموختگان آموزش عالی در ایران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، در جهت ارتقای آموزش کارآفرینی و فعالیتهای نوآورانه، بهتر است آموزشهای آکادمیک و غیراکادمیک در کنار هم به کار گرفته شوند.
امیرعلی شیخوند؛ علی داوری
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 29-48
چکیده
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید کاربران با نقش میانجیگری حمایت از مشتری و درگیرسازی مشتری بوده است.روش: تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و با رویکرد کمیصورت پذیرفته. جامعه آماری پژوهش حاضر دنبالکنندگان صفحات شرکتهای تبلیغاتی منتخب در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی میزان تاثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید کاربران با نقش میانجیگری حمایت از مشتری و درگیرسازی مشتری بوده است.روش: تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است و با رویکرد کمیصورت پذیرفته. جامعه آماری پژوهش حاضر دنبالکنندگان صفحات شرکتهای تبلیغاتی منتخب در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) هستند، که 54 نفر از آنها بهعنوان نمونه جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق انتخاب شدهاند. جامعه آماری این مقاله شامل دنبالکنندگان صفحات شرکتهای تبلیغاتی منتخب در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام) میباشند. بطوریکه اعضای نمونه بر اساس مشاهده تبلیغات ارائه شده در صفحه شرکت، اقدام به ارزیابی تبلیغات مذکور و ارائه نظرات خود در خصوص میزان درگیرسازی با تبلیغ، حمایت از برند تبلیغ شده و قصد خرید محصول از برند تبلیغ شده مینمایند. با توجه به اهمیت مقوله تبلیغات و تعامل با مشتریان در فضای آنلاین موجب گردید تا این تحقیق به تببین پیامدهای ناشی از تبلیغات در فضای دیجیتال با تمرکز بر درگیرسازی مشتری با برند، حمایت مشتری از برند و قصد خرید بپردازد.نتیجهگیری: با ظهور اینترنت و شبکههای اجتماعی، روشهای سنتی کسب و کار جوابگوی نیازهای مدرن نیستند و نیاز به روشهای جدید داریم. رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری کلیدی برای تعامل سازمانها با مشتریان و اجرای استراتژیهای بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده گسترده از رسانههای اجتماعی و محتواهای منتشر شده در آنها، نشان میدهد که کاربران در هر زمان و مکانی میتوانند از این رسانهها استفاده کنند. تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال به عنوان یکی از کارکردهای اصلی رسانههای اجتماعی شناخته شده است و تأثیر قابل توجهی بر رفتار مصرفی و خرید مشتریان دارد. توجه به تبلیغات و تعامل با مشتریان در فضای آنلاین باعث شده است که این تحقیق بر اثرات تبلیغات دیجیتال بر درگیرسازی مشتریان با برند، حمایت مشتریان از برند و قصد خرید تمرکز کند.
توسعه کارآفرینی
زهرا شعبانپور؛ کریم کیا کجوری
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 37-49
چکیده
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. ...
بیشتر
هدف: موفقیت در بخش گردشگری، نتیجه دیدگاه جدید نوآوری یعنی نوآوری باز میباشد؛ در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز در عملکرد نوآورانه کسبوکارهایکوچک و متوسط حوزه گردشگری استان گیلان پرداخته است.
روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، 713 نفر مدیران کسبوکارهایکوچک حوزه گردشگری در استان گیلان بودند. بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده، پرسشنامههای استاندارد سطح نوآوری، گشودگی خارجی، مدیریت نوآوری باز و عملکرد نوآورانه ایگلسیاز-سانچز و همکاران (2019) استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز تقریباً به یک اندازه بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معناداری تأثیرگذار هستند و سطح نوآوری کمتر از دو متغیر مذکور بر عملکرد نوآورانه به صورت مثبت و معنادار تأثیرگذار میباشد.
نتیجه گیری: عملکرد نوآورانه کسبوکارهای حوزه گردشگری تحت تأثیر هر سه متغیر سطح نوآوری، گشودگی خارجی و مدیریت نوآوری باز میباشد؛ در واقع این متغیرها کمک میکنند تا محصولات و خدمات جدید و باکیفیت معرفی و عرضه.
نوآوری و نوآوری باز
امیرمحمد کلابی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 45-59
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تابآوری کسبوکار با استفاده از متغیرهای چابکی سازمانی، انعطافپذیری استراتژیک، نوآوری مدل کسبوکار و بررسی اثر تعدیلگری نوآوری باز در رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان تولیدی نوع 2 هستند که توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری معرفی شدهاند. نمونه آماری نیز 183 واحد میباشد که اطلاعات آنها به روش نمونهگیری دردسترس در بازه زمانی مرداد 1401 لغایت آبان 1401 جمعآوری گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محققساخته است که پایایی آن با میزان آلفای کرونباخ 83/0 تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش کمی، مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد پی ال اس و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داده است که انعطافپذیری استراتژیک بر چابکی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک بر نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار تأثیر مثبت و معنا دارد. علاوه بر این متغیر نوآوری باز رابطه نوآوری مدل کسبوکار و تابآوری کسبوکار را بهصورت مثبت تعدیل میکند.
نتیجهگیری: کسبوکارها باید نقاط ضعف خود را در اجرای نوآوری برطرف نمایند و به تقویت نقاط قوت خود جهت اجرای بهموقع نوآوری بپردازند؛ برای حفظ این قابلیت و افزایش آن باید به افزایش چابکی سازمانی و انعطافپذیری استراتژیک پرداخت. همچنین باتوجهبه محیط غیرقابلپیشبینی صنایع، کسبوکارها باید از فرایند نوآوری باز برخوردار بوده تا بتوانند در طول زمان، خود را با محیط پویا سازگار کنند.
نوآوری و نوآوری باز
ابوالقاسم عربیون؛ علی مبینی دهکردی؛ الهه حسینی؛ میثم عظیمیان
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 49-67
چکیده
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شده است. پژوهش در بهار 1402 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید فعال در حوزه کارآفرینی و نوآوری و مدیران کسبوکارهای نوپا با حداقل 3 سال سابقه کار میباشد.یافتهها: یافتهها منجر به شناسایی 8 مولفه از جمله مشتری مداری، نوآوری در محصول، چابکی در خدمات، استقبال از تغییر، عوامل بازار، عوامل سازمانی و مدیریتی، چابک سازی نوآوری و غنیسازی تجربه مشتری معرفی شدهاند. همچنین نتیجه گرفته شد که کسبوکارهایی که قادر به غلبه بر چالشها هستند و بر تجربه مشتری تاکید دارند و آن را به طور مؤثر پیادهسازی میکنند، در موقعیت مناسبی از جمله بهبود رضایت مشتری، افزایش کارایی و افزایش سودآوری بهره میبرند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه به تجربه مشتری میتواند کمک بسیار زیادی به کسبوکارها در رقابتهای شدید کند و باعث پیشروی کسبوکارها شود؛ اما مهم است که اجرای موفقیتآمیز این رویکرد مستلزم درک قوی از فرصتها و چالشهای پیادهسازی آن و توانایی تجزیهوتحلیل و استفاده مؤثر از دادههای مشتری است.
فرصت و ایده در کارآفرینی
سعید محمدی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 51-64
چکیده
هدف: این مقاله رابطه بین سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و تاثیر آن بر عملکرد بین المللی را با نقش واسطه گری باورهای فرصت و همچنین هوش فرهنگی بررسی می نماید. این مطالعه با استفاده از این پیش فرض که باور به فرصت در سطح بین المللی عاملی مهم در پیشبرد کسب وکارهای مخاطره پذیر بین المللی است، مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی کارکنان ...
بیشتر
هدف: این مقاله رابطه بین سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و تاثیر آن بر عملکرد بین المللی را با نقش واسطه گری باورهای فرصت و همچنین هوش فرهنگی بررسی می نماید. این مطالعه با استفاده از این پیش فرض که باور به فرصت در سطح بین المللی عاملی مهم در پیشبرد کسب وکارهای مخاطره پذیر بین المللی است، مفاهیم مرتبط با ویژگی های کیفی کارکنان در قالب سرمایه انسانی به دو صورت سرمایه انسانی عمومی و سرمایه انسانی خاص و همچنین در نظر گرفتن میزان هوش فرهنگی کارکنان شرکتها را نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.روش شناسی: بااستفاده از 144 نمونه از بین شرکتهای بین المللی و با استفاده از مدل سازی به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) فرضیات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: روابط مثبتی که در سازه های این پژوهش بین سرمایه انسانی عمومی، سرمایه انسانی خاص و هوش فرهنگی وجود دارد، نشان می دهد که قابلیت ها و تواناییهای کارکنان برای موفقیت آنها در محیطهای فرهنگی متنوع بسیار حیاتی است.نتیجه گیری: برای اولین بار، این مطالعه بر روی رابطه بین سرمایه انسانی کلی، سرمایه انسانی خاص، هوش فرهنگی، باورهای فرصت و عملکرد بین المللی تمرکز دارد. نتایج نشان میدهد که مهارتها، تواناییها، نگرشها و باورهای کارکنان عوامل کلیدی در موفقیت آنها در محیطهای فرهنگی متنوع هستند. همبستگی مثبت بین سرمایه انسانی و باورهای فرصت، اهمیت سرمایهگذاری در مهارتها و آموزش کارکنان را برای افزایش آمادگی آنها برای پیگیری فرصتهای بازار جهانی تأکید میکند. علاوه بر این، رابطه بین هوش فرهنگی و باورهای فرصت نشان میدهد که هوش فرهنگی میتواند نقش تعاملی مهمی در آمادگی کارکنان برای پیگیری فرصتهای جهانی ایفا کند. پژوهشهای آینده باید این یافتهها را بیشتر مورد بررسی قرار داده و نقش واسطههای دیگر در حوزههای رفتاری را بررسی کنند.
نوآوری و نوآوری باز
حبیب هنری؛ کمند هاشم؛ سارا کشگر
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 61-73
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مهارتهای هفتگانه کوانتومی با نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود.روش تحقیق: در این تحقیق از نوع تحقیق کاربردی و از نظر اجرا همبستگی استفاده شد و جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی 8 دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای سراسری تهران به تعداد 140 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد مدیریت کوانتومی، نوآوری آموزشی و تعهد سازمانی استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS 26 و Smart Pls 3 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارت کوانتومی و نوآوری آموزشی در اساتید علومورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و نوآوری آموزشی در اساتید علوم ورزشی و مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی در اساتید علوم ورزشی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کوانتومی و تعهد سازمانی بهعنوان پیش بین و نوآوری آموزشی بهعنوان ملاک، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد که هرچه مهارتهای هفت گانه کوانتومی افزایش پیدا کند، تمایل به نوآوری آموزشی نیز بوسیله متغیر میانجی تعهد سازمانی در بین اساتید علوم ورزشی افزایش پیدا میکند. این نتایج میتواند برای سیاستگذاران آموزشی و مؤسسات علوم ورزشی برای بهبود کیفیت آموزش در این حوزه مفید باشد.
توسعه کارآفرینی
حسین مقیمی اسفندآبادی؛ سید رضا معینی؛ جهانگیر یداللهی فارسی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 65-80
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل مسألهاجتماعی توجه اندکی کرده اند. ضرورت دیگر پژوهش توجه به شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهجتماعی در کارآفرینی است. نظریه اصلی مورد استفاده، نظریه شناخت اجتماعی بندورا (1977) است.روش پژوهش: برحسب ماهیت، اکتشافی، برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی – روایتی است. تعریف جامعه مورد مطالعه تمام رهبران کارآفرینان اجتماعی هستند که در طول فعالیت خودشان یک مسألهاجتماعی را حل کرده باشند. واحد تحلیل فردی محسوب می شود که منظور رهبران اجتماعی هستند و برای حل مسألهاجتماعی تلاش دارند و قلمرو زمانی گردآوری داده ها در سال 1399 است. و روش نمونه گیری گلوله برفی است که 10 مصاحبه در میان رهبران کارآفرین اجتماعی انجام شد که از مصاحبه هشتم به اشباع نظری دست یافته شد.یافته ها: رفتارهای شناسایی مسألهاجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی شامل مسوولیت پذیری اجتماعی و خود اجتماعی است و رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها است. هسته رفتار شناسایی مسألهتوسط کارآفرینان اجتماعی خود اجتماعی است که برحسب آن شناسایی مسألهاجتماعی (مسوولیت پذیری اجتماعی) صورت می گیرد و در ادامه منجر به ایجاد رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها در بین رهبران کارآفرین اجتماعی می شود.
آموزش کارآفرینی
ابراهیم علی آبادی؛ محمد عزیزی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 68-88
چکیده
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است.
روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت ...
بیشتر
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است.
روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه داده بنیاد است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با 10 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی تا دستیابی به اشباع نظری بوده است.
یافتهها: پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تهیه و تدوین گردید و در نهایت الگوی نهایی پژوهش با 6 مقوله کلی، 7 مقوله فرعی و 26 مفهوم اصلی بهدستآمده است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله مستندات شامل سند ملی کارآفرینی، اسناد بالادستی و تدوین خطمشی عوامل اصلی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و پیامدهای آن پرورش جوانان کارآفرین، کاهش نرخ بیکاری و شکلگیری و توسعه سازمان کارآفرین خواهد بود.
نوآوری و نوآوری باز
سروش مودب؛ بابک ضیا
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 81-95
چکیده
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت ...
بیشتر
تقاضاهای بازار به سرعت در حال تغییر است و گسترش فرهنگ کارآفرینی نه تنها باعث افزایش شاخص های رشد اقتصادی و صنعتی شده، بلکه با افزایش اشتغال موثر کمک فراوانی به آسایش و ایمنی جامعه خواهد کرد. کارآفرینی و نوآوری ارتباطی مثبت با یکدیگر دارند و هر دو در کنار هم به رشد و توسعه سازمان ها و به طبع آن، جامعه کمک می کنند. در تحقیقات و عملکرد مدیریت نوآوری، درک قابل توجهی از این جایگاه وجود دارد، اما کمتر با چگونگی تعامل نوآوری و دانش باز (سرریز کنندهها) با اکوسیستمهای کسبوکار شناخته شده است. شبکه سازی ها شرکا را قادر می سازد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند. در این راستا ما به بررسی نوآوری باز و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی می پردازیم زیرا، این فرصت را به سازمان می دهد تا با ایجاد شبکه وسیع از تکنولوژی و دانش گام های سریعتری برداشته شود و به تبع آن منجر به رشدکسب وکارها می گردد.
مهدی کبیری نائینی؛ زینب الهی؛ ابوالفضل مقیمی اسفندابادی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 89-101
چکیده
هدف: مشخصه دنیای امروز تغییرات سریع در انتظارات مشتریان، فناوریها و روشهای کاری، میباشد. جهت انطباق با این تغییرات، سازمانها ناچارند ساختارها و رویکردهای محرک خلاقیت را طرحریزی و اجرا کنند. مدیریت دانش با شناسایی، گردآوری، ذخیره و اشتراک دانشها بستری را برای بهبود عملکرد سازمان فراهم میکند. یکی از حوزههایی ...
بیشتر
هدف: مشخصه دنیای امروز تغییرات سریع در انتظارات مشتریان، فناوریها و روشهای کاری، میباشد. جهت انطباق با این تغییرات، سازمانها ناچارند ساختارها و رویکردهای محرک خلاقیت را طرحریزی و اجرا کنند. مدیریت دانش با شناسایی، گردآوری، ذخیره و اشتراک دانشها بستری را برای بهبود عملکرد سازمان فراهم میکند. یکی از حوزههایی که میتواند تحت تاثیر مدیریت دانش ارتقاء یابد، خلاقیت و کارآفرینی سازمانی است. رهبری توانمند میتواند با هدایت و انگیزش، نیروهای سازمان را به سمت هدف همسو نماید. بنابراین تحقیق حاضر بهدنبال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی رهبری در شعب بانک صادرات هرمزگان است.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کارمندان شعب بانک صادرات هرمزگان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 184 نفر محاسبه و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش (چن و هوانگ، 2009)، کارآفرینی سازمانی (براون و همکاران، 2001) و رهبری (باس و آلیو، 2000) استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای مدیریت دانش، رهبری و کارآفرینی سازمانی، به ترتیب 0.768، 0.701، 0.796 بدست آمد و روایی محتوایی آنها با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و رهبری تاثیر مثبت و معناداری دارد. بعلاوه اثر مثبت رهبری بر کارآفرینی سازمانی و نقش میانجی رهبری مورد تایید قرار گرفت.نتیجهگیری: زیر متغیرهای خلق دانش و ذخیره دانش دارای بیشترین بار عاملی هستند که در رابطه با خلق دانش نشان میدهد که برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش توجه به شناسایی و خلق دانش لازم و ضروری است. در مورد رهبری عدم مداخلهگر نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده به وسیله هر نرمافزار معناداری رابطه بین رهبری عدم مداخله گر و مدیریت دانش را رد میکند. هره بردن از رهبری سازمانی برای رسیدن به اهداف سازمانی تعیین شده و برای تشویق کارکنان به خودکنترلی و نوآوری باعث خلق محیط پویا و دستیابی سازمان به کارآفرینی سازمانی میشود.
امیرعلی معزی؛ احسان چیت ساز؛ حسین صادقی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 91-109
چکیده
هدف: در این پژوهش، هدف شناسایی چالشهای موجود در تأمین مالی جمعی سهامی و ارائه راهکارهایی در راستای کاهش این مشکلات بود.روش: گردآوری دادهها از طریق مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 9 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان این حوزه، اشباع نظری حاصل گشت و مقولات پس از تکمیل فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی استخراج شدند. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش، هدف شناسایی چالشهای موجود در تأمین مالی جمعی سهامی و ارائه راهکارهایی در راستای کاهش این مشکلات بود.روش: گردآوری دادهها از طریق مصاحبه صورت گرفت. پس از انجام 9 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان این حوزه، اشباع نظری حاصل گشت و مقولات پس از تکمیل فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی استخراج شدند. یافتهها: بر اساس تحلیل یافتهها، مقولات به 4 دسته شرایط زمینهای، مداخلهگر، علی و راهبردها تقسیم شدند. عواملی مانند ناقص بودن زیرساختهای نظارتی و مشکل ثبات اقتصادی در کشور در دسته شرایط زمینهای، و ریسک حسابسازی، چالشهای قیمتگذاری و مشکلات فروش سهام در دسته شرایط علی قرار گرفتند. همچنین الگوهای ذهنی تصمیمگیری سرمایهگذاران مانند محرکهای رفتاری و عوامل انتخاب طرحهای تأمین مالی جمعی، بهعنوان شرایط مداخلهگر شناسایی شدند.نتیجهگیری: راهبردهایی که این پژوهش برای کاهش مشکلات و بهبود عملکرد ارائه کرده شامل اقداماتی چون افزایش عمق بازار ثانویه، بهرهگیری از پتانسیلهای فناوری رمزارز، وجود قراردادهای دقیق و کارا و تعیین سقف پذیرش سرمایه باتوجهبه سابقه پلتفرم بوده است. همچنین این پژوهش نشان داد که توجه به عدم مانعتراشی نیز در کنار اجرای احکام نظارتی، باید در دستور کار نهادهای قانونگذار باشد.
کارآفرینی فناورانه
میلاد کاظمی آرانی؛ محمد مهتری آرانی؛ سید رضا راستی الحسینی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 99-114
چکیده
در حال حاضر رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند این امکان را به افراد حقیقی و حقوقی میدهد تا بتوانند صدای خود را به دیگران برسانند، برند خودشان را مطرح کنند و به انبوه مشتریان و مخاطبان خود دسترسی داشته باشند و همچنین در دسترس آنها باشند؛ و این واقعیتی است که در هیچ دوره زمانی دیگری نمود و بروز نداشته است.در این بین بانکها ...
بیشتر
در حال حاضر رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند این امکان را به افراد حقیقی و حقوقی میدهد تا بتوانند صدای خود را به دیگران برسانند، برند خودشان را مطرح کنند و به انبوه مشتریان و مخاطبان خود دسترسی داشته باشند و همچنین در دسترس آنها باشند؛ و این واقعیتی است که در هیچ دوره زمانی دیگری نمود و بروز نداشته است.در این بین بانکها به دلیل انبوه مشتریانی که دارند، نیازمند این هستند که به این انبوه مشتریان دسترسی داشته و از طرف دیگر مشتریان هم به بانکها دسترسی داشته باشند.بنابراین فرصت حضور بانکها در شبکههای اجتماعی و راه اندازی کانال و یا صفحه ویژه بانک در کنار وب سایت اختصاصی، پلی است دو طرفه که میتواند بانکها و مشتریانشان را به هم متصل کند.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند وپاسخ مشتری در صنعت بانکداری (بانک قرض الحسنه مهر ایران)می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران در شهر تهران و نامحدود می باشد. واز طریق فرمول کوکران به تعداد 384 تعیین گردید . برای آزمون فرضیات از مدل Amos و SPSS22 استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین ابعاد بازاریابی رسانه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند و ابعاد پاسخ مشتری تاثیر مثبت و معنادار وجود دارد.